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AbstractAbstract
[en] The in vitro growth hormone releasing activity of plasma obtained from six acromegalic subjects was measured before and during therapy. In five subjects, plasmas were obtained before and during successful medical therapy with medroxyprogesterone acetate (MPA). The sixth subject was sampled before and after transphenoidal Sr90-induced hypopituitarism. All subjects had a decrement in fasting growth hormone levels with respective therapies (29-88%). The in vitro growth hormone released from Rhesus monkey anterior pituitaries was assessed after incubating one lateral half in control plasma (pre-therapy) and the contralateral pituitary half in plasma obtained during or after therapy. Studies with plasmas obtained from the five patients successfully treated with MPA showed a decrease in growth hormone releasing activity during therapy in all (18-57%). Plasma obtained after Sr90 pituitary ablation in the sixth subject had 35% more growth hormone releasing activity than obtained before therapy. These results suggest that active acromegalics who respond to MPA with significantly lowered growth hormone levels may actually achieve this response because of a decrease in growth hormone releasing factor measured peripherally. The opposite response in one acromegalic subject, following Sr90 pituitary ablation and hypopituitarism, suggests that growth hormone releasing factor secretion may increase when growth hormone levels are lowered by ablative therapy. (orig.)
[de]
Die in vitro wachstumshormonausloesende Aktivitaet von Plasma, das sechs an Akromegalie leidenden Patienten entnommen wurde, wurde vor und waehrend der Therapie gemessen. Bei fuenf Patienten wurde Plasma vor und nach einer erfolgreichen Therapie mit Medroxyprogesteronacetat (MPA) entnommen, beim sechsten Patienten vor und nach der transphenoidalen, durch Sr-90 induzierten Hypophysenunterfunktion. Bei allen Patienten zeigte sich bei der jeweiligen Therapie im nuechternen Zustand eine Abnahme des Wachstumshormonspiegels (29-88%). Das in vitro Wachstumshormon aus dem Hypophysenvorderlappen von Rhesusaeffchen wurde gemessen, nachdem eine laterale Haelfte in Kontrollplasma (vor der Therapie entnommen) inkubiert worden war und die kontralaterale Hypophysenhaelfte in Plasma, das waehrend oder nach der Therapie entnommen wurde. Untersuchungen am Plasma der fuenf Patienten, die erfolgreich mit MPA behandelt worden waren, zeigten bei allen Patienten eine Abnahme der wachstumshormonausloesenden Aktivitaet waehrend der Therapie (18-57%). Das nach der Sr-90-Hypophysenablation dem sechsten Patienten entnommene Plasma hatte eine um 35% hoehere wachstumshormonausloesende Aktivitaet als vor der Therapie. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass bei Patienten mit progressiver Akromegalie, die auf MPA mit signifikant geringeren Wachstumshormonwerten reagieren, diese Reaktion auf eine Verringerung des an der Peripherie gemessenen wachstumshormonausloesenden Faktors zurueckzufuehren sein kann. Die umgekehrte Reaktion bei einem Patienten nach Sr-90-Hypophysenablation und Hypophysenunterfunktion zeigt, dass die Sekretion des Wachstumshormon-Ausloesefaktors moeglicherweise zunimmt, wenn der Wachstumshormonspiegel durch ablative Therapie gesenkt wird. (orig.)Primary Subject
Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Hormone and Metabolic Research; v. 10(4); p. 310-313
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