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AbstractAbstract
[en] The number of transcatheteral occulsion of abdominal arteries reported so far enables us to differentiate between complications, which are specific for the methods used, or which are organ-specific and material-specific. Among the complications specific for the methods concerned are: complications occuring in angiography; tumour embolism in the lung; transport of embolic material into the lung; transport of embolic material into the arteries of the lower half of the body; renal insufficiency; necrosis; and, finally, abscess formation. Among the organ-specific complications are: necrosis (especially of the spleen and in the operated upper gastro-intestinal tract); abscess formation (spleen, kidneys, liver); retroperitoneal phlegmones (kidney); relapsing haemorrhages (gastro-intestinal tract, kidneys); renal insufficiency (in case of pre-existing renal damage); hypertension (described so far as transient blood pressure increase only); hypertensive crisis (after renal artery occulsion for malignant hypertension); hepatic insufficiency and gallbladder infarction (in embolisation of the liver); transport of embolic material into adjacent arteris (in case of embolisation, into the vessels of the truncus coeliacus); and, finally, hypoglycaemia (in embolisation of the liver). Among the material-specific complications are: adhesion of the catheter tip to the vascular wall (Bucrylate); dislocation of Gianturco's spiral; allergic (anaphylactic) reaction to the embolic material (not described so far); recanalisation (in case of absorbable substances such as Fibrospum and Gelfoam); substitutive blood supply via the formation or extension of collaterals; necrosis in peripherally (capillary) occluding substances such as Bucrylate and Ethibloc; and, finally, abscess formation (in case of non-sterile embolic material). Some of these complications can be classified under more than one category. (orig./APR)
[de]
Die Zahl der bisher mitgeteilten transkatheteralen Verschluesse von Abdominalarterien erlaubt die Unterscheidung von methodensspezifischen, organspezifischen und materialspezifischen Komplikationen. Zu den methoden-spezifischen Komplikationen gehoeren die Komplikationen der Angiographie, die Tumorembolie in die Lunge, Verschleppung von Emboliematerial in die Lunge, Verschleppung von Emboliematerial in die Arterien der unteren Koerperhaelfte, das Nierenversagen, die Nekrose und der Abszess. Zu den organspezifischen Komplikationen gehoeren die Nekrose (insbesondere bei der Milz und im operierten oberen Gastrointestinaltrakt), der Abszess (Milz, Niere, Leber), die Retroperitonealphlegmone (Niere), das Blutungsrezidiv (Gastrointestinaltrakt, Niere), das Nierenversagen (bei vorbestehendem Nierenschaden) der Hypteronus (bisher nur als passagere Blutdruckerhoehung beschrieben), die hypertone Krise (bei Nierenausschaltung wegen malignem Hypertonus), das Leberversagen und der Gallenblaseninfarkt (bei Leberembolisation), die Verschleppung von Embolisationsmaterial in benachbarte Arterien (bei Embolisation in die Gefaesse des Truncus coeliacus) und die Hypoglykaemie (bei Leberembolisation). Zu den materialspezifischen Komplikationen gehoeren die Adhaesion der Katheterspitze an der Gefaesswand (Bucrylate), die Dislokation der Gianturcospirale, die allergische (anaphyliaktische) Reaktion auf das Embolisationsmaterial (bisher nicht beschrieben), die Rekanalisation (bei resorbierbaren Substanzen wie Fibrospum und Gelfoam), die Ersatzversorgung ueber sich bildende oder sich vergroessernde Kollateralgefaesse, die Nekrose bei peripher (kapillaer) verschliessenden Substanzen wie Bucrylate und Ethibloc und der Abszess (bei nicht sterilem Embolisationsmaterial). Einzelne Komplikationsarten kommen in mehr als einer Rubrik vor. (orig./APR)Original Title
Komplikationen des transkatheteralen Verschlusses von Abdominalarterien
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Roentgen-Blaetter; ISSN 0300-8592; ; v. 34(9); p. 342-350
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