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AbstractAbstract
[en] Since Januar 1990, 97 patients with locally advanced carcinomas of the naso-, oro-, hypopharynx and the oral cavity in UICC stages III and IV were treated according to an accelerated hyperfractionated radiotherapy schedule with concurrent chemotherapy. The primary tumor and positive lymph nodes received a total dose of 72 Gy in 6 weeks. In the first 3 weeks, large fields were irradiated 5 times per week with 2 Gy per fraction. Thereafter, treatment was accelerated, giving 2 daily fractions of 1.4 Gy with minimal intervals of 6 hours. Target volumes were reduced after 49.6 and 59.4 Gy, excluding clinically uninvolved lymph node regions of low and high risk. On day 1, 350 mg/m2 5-FU and 50 mg/m2 folinic acid were given as intravenous bolus followed by continuous infusion of 350 mg/m2 5-FU and 100 mg/m2 folinic acid, days 1 to 5. 10 mg/m2 mitomycin C was given on day 5 and 36 of the treatment. Salvage surgery was offered for residual disease 5 to 6 weeks after the end of radiotherapy. Patient characteristics: 70 male, 27 female; age: 27 to 81 years; T2/T3/T4: 7/30/60; N0/N1/N2/N3: 20/18/53/6; nasopharynx/oropharynx/hyperpharynx/oral cavity: 16/33/36/12. Median follow-up is 26 months. Overall survival and recurrence-free survival at 2 years were 68±5% and 74±5%. Multivariate analysis revealed a significant influence of the geometric mean neck node diameter of the N-stage on loco-regional control and survival. T-stage, tumor volume, or tumor localisation did not become significant. Acute toxicity of this schedule was acceptable but required optimised supportive care. Treatment related grade 4+ late toxicity of mucosa, soft tissue and bone were observed with a cumulative frequency of 13% at 2 years. Two patients died during a phase of severe leuco- or thrombocytopenia. (orig.)
[de]
Seit Januar 1990 wurden 97 Patienten mit lokal fortgeschrittenen Plattenepithelkarzinomen des Naso-, Oro- und Hypopharynx sowie der Mundhoehle in den UICC-Stadien III und IV mit akzeleriert-hyperfraktionierter Strahlentherapie und simultaner Chemotherapie behandelt. Der Primaertumor und klinisch befallene Lymphknoten erhielten eine Gesamtstrahlendosis von 72 Gy in 6 Wochen. In den ersten 3 Wochen wurden die initial grossen Felder mit 5mal 2 Gy/Woche bestrahlt. Danach wurde die Therapie durch 2mal taegliche Bestrahlung mit 1,4 Gy pro Fraktion akzeleriert. Das minimale Zeitintervall zwischen den Fraktionen betrug 6 Stunden. Die Zielvolumina wurden nach 49,6 und 59,4 Gy durch Ausschluss klinisch nichtbefallener Lymphknotenstationen mit niedrigem und hohem Metastasierungsrisiko reduziert. Am Tag 1 der Therapie wurden 350 mg/m2 5-FU und 50 mg/m2 Folinsaeure als Bolus i.v. appliziert, gefolgt von einer Dauerinfusion von 350 mg/m2 5-FU und 100 mg/m2 Folinsaeure ueber 24 Stunden an den Tagen 1 bis 5. Mitomycin C wurde an den Tagen 5 und 36 in einer Dosierung von 10 mg/m2 gegeben. Resttumoren wurden 5 bis 6 Wochen nach Abschluss der Strahlentherapie gezielt reseziert, soweit mit einem begrenzten Eingriff moeglich. Patientencharakteristika: 70 maennlich, 27 weiblich; Alter: 27-81 Jahre; T2/T3/T4; 7/30/60; N0/N1/N2/N3: 20/18/53/6; Nasopharynx/Oropharynx/Hypopharynx/Mundhoehle: 16/33/36/12. Die mediane Nachbeobachtungszeit betraegt 26 Monate. Die Ueberlebensrate und die Wahrscheinlichkeit der Rezidivfreiheit betrugen 68±5% und 74±5% nach 2 Jahren. Eine multivariate Analyse zeigte einen signifikanten Einfluss des Volumens der Lymphknotenmetastasen oder des N-Stadiums auf die lokoregionale Tumorkontrolle und das Ueberleben. Die akute Toxizitaet des Therapieschemas war moderat, erforderte jedoch eine intensive supportive Therapie. Spaetnebenwirkungen an Mukosa, Bindegewebe und Knochen vom Grad 4+ wurden mit einer kumulativen Haeufigkeit von 13% nach 2 Jahren beobachtet. 2 Patienten verstarben waehrend einer Leuko- oder Thrombozytopenie. (orig.)Original Title
Akzeleriert-hyperfraktionierte Strahlentherapie in Kombination mit simultaner Chemotherapie bei lokal fortgeschrittenen Pharynx- und Mundhoehlenkarzinomen
Primary Subject
Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Country of publication
CARCINOMAS, CHEMOTHERAPY, COMBINED THERAPY, CONNECTIVE TISSUE, DELAYED RADIATION EFFECTS, DIGESTIVE SYSTEM DISEASES, EFFICIENCY, FRACTIONATED IRRADIATION, LYMPH NODES, MUCOUS MEMBRANES, ORAL CAVITY, PATIENTS, PHARYNX, RADIATION DOSES, RADIOTHERAPY, SIDE EFFECTS, SKELETON, SURVIVAL CURVES, SURVIVAL TIME, VOLUME
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