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AbstractAbstract
[en] The textbook is arranged in two parts presenting general or therapy-specific information. The first part covers general aspects such as information of the patient, the radiation exposure involved in a given therapy, risks of infection and the accompanying drug therapy. The second part is arranged in three chapters dealing with: non-vascular interventions, arterial interventions, and interventions in veins. The relevant information explains techniques and their applications, giving hints as to pitfalls, possible complications and their management; all indications of specific types of interventional radiology, ranging from needle biopsy and drainage through to interventions in arteries and veins, placement of stents, and interventions in the lacrimal canal. (orig./CB)
[de]
Das Buch gliedert sich in einen allgemeinen Teil, in dem kurz die Aufkl/''arung des Patienten, die Strahlenexposition, das Infektrisiko und die medikament/''ose Begleittherapie bei der interventionellen Therapie besprochen werden. Der praktische Teil ist in die folgenden Kapitel gegliedert: Nichtvaskul/''are Interventionen, Interventionen an Arterien sowie Interventionen an Venen. Er bietet Angaben zur praktischen Durchfuehrung der Techniken mit Hinweisen zu Fehlerquellen, moeglichen Komplikationen und deren therapeutische Beherrschung, sowie eine umfassende Darstellung aller Indikationsbereiche der Interventionellen Radiologie von Punktionen, Drainagen, Interventionen an Arterien und Venen, Stentimplantationen bis hin zur Intervention an Traenengaengen. (orig./GL)Original Title
Interventionelle minimal-invasive Radiologie
Primary Subject
Secondary Subject
Source
Referenz-Reihe Radiologie (RRR); 2001; 471 p; Thieme; Stuttgart (Germany); ISBN 3-13-124961-7;
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Book
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INIS VolumeINIS Volume
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AbstractAbstract
No abstract available
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Source
ECR 2002: 14. European congress of radiology; Vienna (Austria); 1-5 Mar 2002
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Journal Article
Literature Type
Conference
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AbstractAbstract
[en] Published in summary form only
Original Title
Das intramuskulaere Myxom
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Journal Article
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RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0340-1618; ; CODEN RFGND; v. 147(3); p. 354-355
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AbstractAbstract
[en] Published in summary form only
Original Title
CT-Diagnose der postoperativen mediastinalen Lymphozele
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Journal Article
Journal
RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0340-1618; ; CODEN RFGND; v. 150(3); p. 356-357
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AbstractAbstract
[en] Objective: Ranking of the diagnostic reliability of 2 mammographic film/screen combinations, Kodak MIN R-DH and Kodak MIN-R 2000, with different density curve steepness. Materials and methods: 100 patients undergoing mammography twice within twelve months, showing no change of findings. For each patient, one and the same breast was scanned using two different film/screen combinations. The criteria for diagnostic value ranking of the two films by two experienced radiologists were: Contrast, image sharpness, visualisation of skin line (at the film viewer and under bright light), noise, transparency, and density of the glandular parenchyma. Results: The quality ranking of both film/screen systems was from good to excellent. Almost fully identical achievements were stated with respect to contrast, sharpness, noise, transparency, density of glandular parenchyma, and visualisation of skin line under bright light. The capability of the Kodak MIN-R 2000 film with respect to visualisation of the skin line at the film viewer was found to be one factor below that of the other film. (orig./MG)
[de]
Ziel: 2 mammographische Film-Foliensysteme, Kodak MIN R-DH und Kodak MIN-R 2000, die sich in der Steilheit ihrer Dichtekurven unterscheiden, sollten hinsichtlich ihrer diagnostischen Zuverlaessigkeit bewertet werden. Material und Methodik: 100 Patientinnen, die im Verlauf von 12 Monaten 2 Mammographien erhielten, und keine Befundaenderung zeigten, wurden in die Studie aufgenommen. Pro Patientin wurde jeweils die gleiche Mamma mit 2 unterschiedlichen Film-Foliensystemen verglichen. Zwei erfahrene Radiologen bewerteten die beiden Filme hinsichtlich der Kriterien Kontrast, Schaerfe, Hautlinie (am Schaukasten und unter der hellen Lampe), Rauschen, Transparenz und Dichte des Druesenparenchyms. Ergebnisse: Die Qualitaet beider Film-Foliensysteme wurde als gut bis hervorragend bewertet. Hinsichtlich der Merkmale Kontrast, Schaerfe, Rauschen, Transparenz, Dichte des Druesenkoerpers und Sichtbarkeit der Hautlinie unter der hellen Lampe zeigte sich ein weitgehend identisches Ergebnis. Die Sichtbarkeit der Hautlinie am Schaukasten wurde bei Kodak MIN-R 2000 um Faktor 1 schlechter bewertet. (orig.)Original Title
Bewertung der diagnostischen Qualitaet von mammographischen Film-Foliensystemen: eine vergleichende Studie
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AbstractAbstract
[en] The case of a 44-year old woman suffering from amblyopia on the left eye with unilateral proptosis caused by axial (progressive) myopia is presented. The clinical and radiological findings were discussed in reference to the literature. The diagnosis was established by ruling out neoplastic, inflammatory or endocrine causes for the exophtalmos. CT and MR scans revealed an enlarged left globe without evidence of orbital masses. The findings were regarded as typical for the diagnosis at axial myopia. (orig.)
[de]
Es wird der Fall einer 44jaehrigen Patientin vorgestellt, die seit ihrer Jugend an einer einseitigen Proptosis und hochgradigen Amblyopie leidet. Die Diagnose einer hochgradigen axialen Myopie wurde unter Ausschluss einer neoplastischen, entzuendlichen oder endokrinen Ursache gestellt. Die CT- und MR-Schnittbilder zeigten einen ovalaer deutlich verlaengerten Bulbus ohne Hinweis auf eine Raumforderung. Die Bilder sind typisch fuer die Diagnose einer axialen Myopie. (orig.)Original Title
Axiale Myopie - computertomographischer und kernspintomographischer Befund
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AbstractAbstract
[en] The conclusion drawn from the study reported is that the current state of insight in the clinical applicability and achievements of diffusion-weighted techniques is inadequate, but it can be safely expected that diffusion weighting will become an important tool for diagnostic radiology. (orig./CB)
[de]
Zusammenfassend wird erkennbar, dass der derzeitige Stand der Erkenntnisse bezueglich der klinischen Anwendung der Diffusionswichtung noch unzureichend ist, dass sich aber jetzt bereits sagen laesst, dass die Diffusionswichtung ein wichtiges Instrument des Radiologen werden wird. (orig.)Original Title
Diffusion und Perfusion: Grundlagen und klinische Anwendung
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AbstractAbstract
[en] The positron computed tomography yields diagnostic data on, e.g., the localisation and metabolic conditions of focal hepatic lesions. It is expected to become a decisively useful tool for improved diagnosis of various liver diseases. Comparative analyses with other diagnostic means have shown the advances recently achieved. (orig.)
[de]
Die Positronenemissionstomographie (PET) erlaubt Aussagen ueber Lokalisation und Stoffwechsel z.B. pathologischer Herdbefunde in der Leber. Es darf angenommen werden, dass entscheidende Hilfen in der Diagnostik verschiedener Erkrankungen hiermit gegeben sind. Vergleiche mit anderen Untersuchungsverfahren zeigen die Fortschritte mit den modernen Methoden. (orig.)Original Title
Korrelation der Perfusion von Lebermetastasen in Angio-CT und PET
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AbstractAbstract
[en] Ten patients unterwent double-helical CT of a portion of the base of the skull. In each case, 5-mm and 10-mm fused slices were obtained. The patency of the visualized vessels was then documented using contrast-enhanced images. Results: The differences in attentuation between the 5-mm and 10-mm fused slices obtained at native examinations were a median 11 HU. Subsequent contrast enhanced studies documented patency of the examined vessels. Conclusion: The present data show that the hyperdense basilar artery as a sign of thrombotic occlusion is not valid when thin, fused slices are obtained at double-helical CT. (orig.)
[de]
Bei 10 Patienten wurden im Bereich der Schaedelbasis in entsprechender Lokalisation jeweils 5 mm und 10 mm gefuste Schichten durchgefuehrt und die Durchgaengigkeit der Gefaesse im Anschluss mit KM-verstaerkten Schichten bewiesen. Ergebnisse: Es fanden sich nativ Dichteunterschiede von im Median 11 HU zwischen den 5 mm und 10 mm gefusten Schichten. Bei allen Patienten war nach Kontrastmittelgabe kein Gefaessverschluss nachweisbar. Schlussfolgerung: Die hyperdense Arteria basilaris allein ist bei der Verwendung duenner gefuster Schichten in der Doppelhelix-CT kein sicheres Zeichen fuer eine Basilaristhrombose. (orig.)Original Title
Doppelhelix-CT Pitfall: Die nativ hyperdense Arteria basilaris
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AbstractAbstract
[en] 22 patients with space occupying lesions in the thoracal region were investigated by computer tomography and by perfusion scintigraphy using SPECT. In order to evaluate the CT images quantitatively, the lung volume was determined using approximation method and compared with the perfusion in the SPECT study. For this, anatomically equivalent transaxial SPECT slices had been coordinated to the CT slices. Between the determined lung volumes and the activity in the ocrresponding layers, a statistically significant correlation was found. It could be shown that the stronger perfusion, frequently observed at the right side of the healthy lung, may be explained by an higher volume of the right pulmonary lobe. Whereas in benign displacing processes the relation activity to volume was similar to the one of the healthy lung, a strongly reduced perfusion together with inconspicuous lung volumes became apparent with malignant tumors. In addition to the great morphological evidence of CT and SPECT studies, additional informations regarding the dignity of displacing processes may be derived from the quantitative evaluation of both methods. (orig.)
[de]
22 Patienten mit Raumforderungen im Thoraxbereich wurden computertomographisch und perfusionsszintigraphisch mit SPECT untersucht. Zur quantitativen Auswertung der CT-Bilder wurde das Lungenvolumen mittels Naeherungsverfahren bestimmt und mit der Perfusion in SPECT-Untersuchung verglichen. Dazu wurden den CT-Schnitten anatomisch aequivalente transaxiale SPECT-Schichten zugeordnet. Es fand sich eine statistisch signifikante Korrelation zwischen den ermittelten Lungenvolumina und der mit SPECT gemessenen Aktivitaet in den zugeordneten Schichten. Dabei konnte gezeigt werden, dass die oft rechtsseitig staerkere Perfusion bei gesunder Lunge durch ein hoeheres Volumen des rechten Lungenfluegels zu erklaeren ist. Waehrend bei gutartigen Raumforderungen die Relation Aktivitaet zu Volumen aehnlich der einer gesunden Lunge verlief, zeigte sich bei malignen Tumoren eine starke Reduktion der Perfusion bei unauffaelligen Lungenvolumina. Neben der hohen morphologischen Aussagekraft von CT- und SPECT-Untersuchung lassen sich durch die quantitative Auswertung von beiden Verfahren Zusatzinformationen bezueglich der Dignitaet einer Raumforderung ableiten. (orig.)Original Title
Quantitative Untersuchung von Lungenvolumen und Lungenperfusion mit SPECT und CT bei thorakalen Tumoren
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