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Clausen, L.; Kiel Univ.; Dombrowsky, W.R.
Bundesamt fuer Zivilschutz, Bonn (Germany)1990
Bundesamt fuer Zivilschutz, Bonn (Germany)1990
AbstractAbstract
[en] This research project served to provide full information as soon as possible, last but not least because of the 'Information catastrophe' unleashed by the Chernobyl accident, and under the impression of a 'loss of confidence' in the credibility of government information policies caused by it, on how such developments are brought about, how they can be corrected, which intervention possibilities exist for government information in future to achieve the intended purpose, and which parties have to be won over for government information and action to be communicated in a convincing and confidence-building manner. This leads to conclusions in the form of theses such as: The relationship of the individual with the State, its information and action, is always an anonymous and impersonal one and therefore emotionally unsatisfactory. Acceptance of the citizen by the State is achieved by the latter attending to the concerns of its citizens not only formally but in a problem-oriented way, by voting and control mechanisms. Information policy is a to-and-fro communication between State and citizen, it is not a one-way road for instructions and decrees. Communications of information is primarily the sharing of agreements and the confirmation of a joint understanding: one knows that basically there is consensus. Only if there is fundamental consensus, information about dissonant, problematic, unpleasant matters can be communicated in such a way that there are good prospects of approval or acceptance, and hence observance. (orig./HSCH)
[de]
Das Forschungsprojekt sollte nicht zuletzt wegen der von Tschernobyl ausgeloesten 'Informationskatastrophe' und unter dem Eindruck eines dadurch bewirkten 'Vertrauensverlustes' in die Glaubwuerdigkeit staatlicher Informationspolitik moeglichst schnell fundierte Aufschluesse darueber gewinnen, wie es zu derartigen Entwicklungen kommt, wie ihnen entgegenzusteuern ist, welche Interventionsmoeglichkeiten zur Verfuegung stehen, damit zukuenftig staatliche Informationen im intendierten Sinne wirken, und welche Ansprechpartner gewonnen werden muessen, damit staatliche Informationen und Massnahmen ueberzeugend und vertrauensbildend kommuniziert werden koennen. Dies fuehrte zu Schlussfolgerungen in Thesenform, u.a. wie folgt: Das Verhaeltnis zum Staat, zu seinen Informationen und Massnahmen ist immer anonym und unpersoenlich und somit emotional unbefriedigend. Das Akzeptieren des Buergers durch den Staat wird dadurch erreicht, dass sich der Staat den Anliegen seiner Buerger problemorientiert und nicht nur formal zuwendet, durch Abstimmungs- und Kontrollmechanismen. Informationspolitik ist hin- und hergehende Kommunikation zwischen Staat und Buerger - keine Einbahnstrasse fuer Anweisungen und Dekrete. Mitteilung von Information ist primaer Miteinander-Teilen von Uebereinstimmungen und die Bestaetigung einer gemeinsamen Uebereinkunft: man weiss sich im Grundsaetzlichen einig. Nur wenn man sich im Grundsaetzlichen noch einig ist, kann auch Information ueber Dissonantes, Problematisches, Unangenehmes so mitgeteilt werden, dass erfolgreiche Aussicht auf Zustimmung oder Akzeptanz und entsprechendes Befolgen besteht. (orig./HSCH)Original Title
Zur Akzeptanz staatlicher Informationspolitik bei technischen Grossunfaellen und Katastrophen
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Source
Zivilschutzforschung; v. 1; 1990; 115 p; Available from FIZ Karlsruhe
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Miscellaneous
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] We present a case of a 25 year old patient who underwent double-sided lung transplantation and suffered from recurrent pneumonia. Silent aspiration was suspected clinically. Aspiration was proved by scintigraphy enabling to discriminate between direct oro-pulmonal aspiration and aspiration after gastro-esophageal reflux. (orig.)
[de]
Vorgestellt wird der Fall einer 25jaehrigen Patientin nach beidseitiger Lungentransplantation und rezidivierenden Pneumonien. Klinisch bestand der Verdacht auf eine stille Aspiration. Szintigraphisch gelang sowohl der Aspirationsnachweis als auch eine Differenzierung hinsichtlich der Genese: Direkte oro-pulmonale Aspiration versus Aspiration nach gastrooesophagealem Reflux. (orig.)Original Title
Szintigraphischer Nachweis einer stillen Aspiration nach beidseitiger Lungentransplantation
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Journal Article
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ANIMALS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COLLOIDS, COUNTING TECHNIQUES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DISPERSIONS, DRUGS, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, INTERNAL CONVERSION RADIOISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, MAMMALS, MAN, MATERIALS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, PRIMATES, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, RESPIRATORY SYSTEM, RESPIRATORY SYSTEM DISEASES, TECHNETIUM ISOTOPES, VERTEBRATES, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] We developed a method, using digital luminescence radiography (DLR), not only for portal imaging of photon beams in an excellent quality, but also for verification of electron beams. Furtheron, DLR was used as basic instrument for image fusion of portal and verification film and simulation film respectively for image processing in ''beams-eye-view'' verification (BEVV) of rotating beams or conformation therapy. Digital radiographs of an excellent quality are gained for verification of photon and electron beams. In photon beams, quality improvement vs. conventional portal imaging may be dramatic, even more for high energy beams (e.g. 15-MV-photon beams) than for Co-60. In electron beams, excellent results may be easily obtained. By digital image fusion of 1 or more verification films on simulation film or MRI-planning film, more precise judgement even on small differences between simulation and verification films becomes possible. Using BEVV, it is possible to compare computer aided simulation in rotating beams or conformation therapy with the really applied treatment. The basic principle of BEVV is also suitable for dynamic multileaf collimation. (orig.)
[de]
In der vorliegenden Arbeit wird der Stellenwert der digitalen Lumineszenzradiografie (DLR) fuer die Feldkontrolle von Photonen- und insbesondere Elektronenbestrahlungen bzw. komplexen Bestrahlungstechniken untersucht. Ferner werden weiterfuehrende Einsatzmoeglichkeiten der digitalen Bilddatenverarbeitung fuer Feldkontrolltechniken dargestellt. Durch den Einsatz der DLR kann die Qualitaet von Feldkontrollaufnahmen in der perkutanen Strahlentherapie fuer Photonenbestrahlungen und Elektronenbestrahlungen unterschiedlichster Energie erheblich verbessert werden. Die Qualitaetssteigerung gegenueber konventionellen Systemen ist bei hochenergetischen Photonenstrahlungen (zum Beispiel 15-MV-Photonen) ausgepraegter als bei Kobalt 60. Die Verifikation von Elektronenbestrahlungen unterschiedlichster Energie ist bei sehr guter Qualitaet sehr einfach durchzufuehren. Durch digitale Ueberlagerung einer oder mehrerer digital erstellter Feldkontrollaufnahmen mit dem Simulationsbild koennen auch kleinere Abweichungen leicht erkannt werden. Ferner kann durch Bildabgleich mit axialen CT- oder MRI-Schnittbildern bei definierten Fokus-Film-Abstaenden durch das Prinzip der ''Beams-eye-view''-Verifikation (BEVV) eine Rekonstruktion des Isozentrums und der Feldrandstrahlen auch bei Rotationsbestrahlungen, Photonenkonvergenzbestrahlungen und dynamischen Bestrahlungen mit Multileafkollimator erfolgen. (orig.)Original Title
Neue Moeglichkeiten von digitaler Lumineszenzradiographie (DLR) und digitaler Bilddatenverarbeitung fuer die Erstellung von Feldkontrollaufnahmen
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Journal Article
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The computer adds more precision to microneurosurgical procedures, allowing neuronavigation in interaction with the computer. Diverse neuronavigation systems are described in the literature. The authors are working with the 'ISG Viewing Wand' since April 1994. 113 operations were planned and executed aided by this system. They report on their experience, the advantages and limitations on this system. (orig./MG)
[de]
Neuronavigationssysteme erlauben es, neurochirurgische Eingriffe mit computergestuetzter Genauigkeit in Interaktion mit dem Computer durchzufuehren. Verschiedene Neuronavigationssysteme finden z.Z. ihren Einsatz. Seit einem Jahr setzen die Autoren die 'ISG Viewing Wand' in der klinischen Routine ein und haben 113 Operationen mit diesem System geplant und durchgefuehrt. Sie berichten ueber ihre Erfahrungen, die Vorteile und die Beschraenkungen dieses Systems. (orig./MG)Original Title
Neuronavigation. Computergestuetztes Operationen in der Neurochirurgie
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Journal Article
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] This study was undertaken to evaluate a quick, reliable and cheap method of digitizing analog scintigrams. 40 whole-body bone scintigrams were obtained simultaneously in analog and genuine digital format. The analog scans on X-ray film were then digitized seecondarily by three different methods: 300 dpi flatbed scanning, high-resolution camera scanning and camcorder recording. A simple exposure approach using a light box, a cheap camcorder, a PC and image grabber hard- and software proved to be optimal. Visual interpretation showed no differences in clinical findings when comparing the analog images with their secondarily digitized counterparts. To test the possibility of quantification, 126 equivalent ROIs were drawn both in the genuine digital and the secondarily digitized images. Comparing the ROI count to whole-body count percentage of the corresponding ROIs showed the correlation to be linear. The evaluation of phantom studies showed the linear correlation to be true within a wide activity range. Thus, secondary digitalization of analog scintigrams is an easy, cheap and reliable method of archiving images and allows secondary digital quantification. (orig.)
[de]
Um ein Verfahren zur Digitalisierung von Analogszintigrammen zu entwickeln, wurden 40 Ganzkoerper-Skelettszintigramme simultan in analogem sowie in primaer digitalem Format erstellt. Die Analogszintigramme wurden dann mittels dreier verschiedener Techniken sekundaer digitalisiert: 300-dpi-Flachbett-Scanning, hochaufloesendes Kamera-Scanning und Videokamera-Erfassung. Als optimale Variante erwies sich die Bilderfassung mit handelsueblichem Camcorder, Lichkasten und PC mit Bilderfassungs-Hard- und Software. Bei der visuellen Interpretation der primaer bzw. sekundaer digitalisierten Szintigramme fand sich kein Unterschied zwischen beiden Bildformaten. Zusaetzlich wurden in beiden Bildformatgruppen 126 aequivalente individuelle ROIs gelegt und der relative Radioaktivitaetsanteil an der Gesamtkoerperaktivitaet verglichen. Es fand sich eine lineare Korrelation fuer beide Bildformate. Die sekundaere Digitalisierung von Analogbildern ist eine einfache, zuverlaessige, praxisgerechte und kostenguenstige Methode zur Bildarchivierung und erlaubt eine sekundaere digitale Quantifizierung. (orig.)Original Title
Eine einfache Methode der Digitalisierung von Analogszintigrammen zur Quantifizierung und digitalen Archivierung
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Purpose: To compare a new digital chest radiography system that uses amorphous selenium as the X-ray detector, with conventional radiography for the detection of pathological alterations of the chest. Material and methods: Two observers analysed pairs of posteroanterior and lateral chest radiographs of 95 patients. One pair of radiographs was obtained with the digital selenium chest radiography system, and the other with conventional film-screen technique. 9 criteria were rated using a 4 point scale. Technical parameters were standardised. Radiation dose was measured in both techniques and compared. Results: A total of 855 criteria were rated. 740 findings were diagnosed in accordance on both techniques (740/855=87%). 115 criteria (115/855=13%) showed deviations. The mean radiation dose for the selenium detector was 0.02 cGy. Conclusion: The exposure of radiation is lower using a selenium X-ray detector compared to conventional film-screen technique in chest radiography. The digital selenium system performs well in a clinical setting, providing visualisation of pathological findings as good as a standard screen-film system. (orig.)
[de]
Einleitung: Anhand eines prospektiven Vergleiches mit einer konventionellen Film-Folien-Kombination (FFK) sollte die diagnostische Leistungsfaehigkeit eines Selendetektors als Bildempfangssystem fuer Roentgenthoraxaufnahmen in der klinischen Routine bestimmt werden. Material und Methode: Zwei Radiologen beurteilten Thoraxaufnahmen in zwei Ebenen von 95 Patienten, die abwechselnd mit einer konventionellen FFK und einem Selendetektor untersucht wurden. Mittels einer 4stufigen Skala wurden 9 Kriterien vergleichend bewertet. Die Exposition der Aufnahmen erfolgte standardisiert in Hartstrahltechnik. Zur Ermittlung der Strahlenexposition wurden die Einfalldosen in beiden Techniken berechnet und verglichen. Ergebnisse: Beurteilt wurden 855 Einzelkriterien, von diesen zeigten 740 (740/855=87%) eine Uebereinstimmung in beiden Techniken, in 115 Faellen (115/855=13%) wurden abweichende Befunde erhoben. Die Summe der Einfalldosen aus lateralen und p.-a. Aufnahme betrug im Mittel 0,02 cGy in der Selentechnik und 0,11 cGy bei Benutzung der FFK. Schlussfolgerung: Der Selendetektor zeigte bei deutlich reduzierter Strahlenexposition im klinischen Einsatz eine der etablierten FFK vergleichbaren Nachweisbarkeit pathologischer Prozesse. (orig.)Original Title
Digitale Roentgenthoraxaufnahmen mit einem Selendetektor: Prospektiver Vergleich mit einer konventionellen Film-Folien-Kombination
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Journal Article
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RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Neuen Bildgebenden Verfahren; ISSN 0936-6652; ; CODEN RFGVEF; v. 166(2); p. 101-107
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] A novel positioning device is explained and the experience obtained so far with its application in cinematic MRI of the cervical spine, allowing an extended range of movement from 60 degrees ante- to 40 degrees retroflexion. The tests were done with volounteers. (orig./MG)
[de]
In der vorliegenden Mitteilung stellen wir ein neues Positionsgestell vor und berichten ueber unsere ersten Erfahrungen mit der kinematischen MRT der HWS in einem erweiterten Bewegungsbereich von 60 Ante- bis 40 Retroflexion bei Probandenuntersuchungen. (orig./MG)Original Title
Positionsgestell zur kinematischen Magnetresonanztomographie der Halswirbelsaeule
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Journal Article
Journal
RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Neuen Bildgebenden Verfahren; ISSN 0936-6652; ; CODEN RFGVEF; v. 162(3); p. 252-254
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] We present a case of a 49-year-old woman with malignant struma ovarii of the follicular type, who received ablative radioiodine treatment after thyroidectomy and surgical removal of the primary tumour. During followup examinations and increasing thyroglobulin level was found, caused by a tumour relapse with suspected urinary bladder infiltration on CT and proven uptake of radioiodine on whole-body scanning with iodine-131. After administration of 6 GBq 131I, complete tumour regression was achieved with no evidence of a new relapse during a 30-month follow-up period. Correspondingly, repeated thyroglobulin measurements were all negative. This case demonstrates the benefit of combined surgical and radioiodine treatment of malignant struma ovarii for both monitoring and therapy of relapse or metastases. (orig./MG)
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Journal Article
Journal
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ANIMALS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, COUNTING TECHNIQUES, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, FEMALE GENITALS, GLOBULINS, GONADS, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOTOPES, MAMMALS, MAN, MEDICINE, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC COMPOUNDS, ORGANS, PRIMATES, PROTEINS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, THERAPY, VERTEBRATES
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] During the last years, magnetic resonance angiography (MRA) has become a widely used modality for intracerebral and carotid artery imaging. Due to technical limitations, the clinical impact of MRA in the iliofemoral arteries has been rather poor. New developments in MRA like ECG-triggered sequences and the occurrence of contrast-enhanced MRA has overcome most of these limitations. Therefore, a major advance in clinical use of these diagnostic tools can be predicted. This paper discussed the advantages of ECG-gated 2D-Phase contrast, ECG-gated 2D-Time-of-Flight and contrast enhanced FLASH 3D angiography sequences from a clinical point of view. 2D-PC-MRA is a robust technique, which provides an overview of the iliofemoral artery system in less than 5 minutes. Limitations are the true 2D impression of the sequence and the partial venous overlay. 2D-TOF-MRA on the other hand is time consuming, however it enables 3D reconstruction and effective venous suppression can be applied. Contrast enhanced MRA as the third sequence discussed provides high resolution images in less than 30 sec. However contrast bolus timing might be a problem. In conclusion the authors suggest a combination of 2D-PC-MRA and additional 2D-TOF sequences at questionable vacular areas as the modality of choice, due to the fact, that MRA of the iliofemoral arteries is mostly only one step of a complete lower limb examination. Contrast MRA might become the method of choice in the future however problems with multiple contrast injections and upper limits of contrast dose have to be solved. (orig.)
[de]
Waehrend der letzten Jahre ist die Magnetresonanzangiographie (MRA) zu einer wertvollen klinischen Methode in der Diagnostik von krankhaften Prozessen der supraaortalen und der intrazerebralen Arterien geworden. Aufgrund technischer Limitationen wird sie jedoch im Koerperstamm und insbesondere im Beckenbereich eher selten eingesetzt. Neue Entwicklungen wie die Einfuehrung getriggerter Sequenzen oder der kontrastmittelunterstuetzten Verfahren machen jedoch eine Neubewertung des Verfahrens notwendig. Eine zunehmende Verbreitung des Verfahrens erscheint im Bereich der Beckenetage gerechtfertigt. Die vorliegende Arbeit stellt verschiedene Ansaetze in der MRA vor, insbesondere werden Studien mit den Methoden der 3D-Phasenkontrast-MRA, der 2D-Time-of-flight-MRA und der kontrastmittelunterstuetzten MRA beschrieben. Die 2D-PC-MRA ist ein robustes Verfahren, welches einen Ueberblick ueber die Beckengefaesse mit einer Untersuchungszeit von weniger als 10 min liefert. Limitationen sind hier die Zweidimensionalitaet des Verfahrens. Die 2D-TOF-MRA hat den Nachteil eines hoeheren Zeitaufwandes von 15-20 min, bietet jedoch den Vorteil der dreidimensionalen Rekonstruktion und der besseren venoesen Absaettigung. Die kontrastmittelverstaerkte MRA ermoeglicht hochaufgeloeste Bilder mit Aufnahmezeiten von 25-90 s, abhaengig von der gewaehlten Sequenz. Aufgrund der Erfahrungen in unserer Klinik empfehlen wir eine Kombination aus 2D-PC-MRA und 2D-TOF-MRA fuer die Diagnostik der Beckengefaesse. In naher Zukunft koennte jedoch die kontrastmittelunterstuetzte MRA die Methode der Wahl sein. (orig.)Original Title
MR-Angiographie der Beckenarterien
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Journal Article
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AbstractAbstract
[en] In this study the potential diagnostic value of an 111-In-labelled CA-19/9-F (ab)-fragment was compared to that of an antibody cocktail of 131-iodine-labelled CA-19/9 and 131-iodine-labelled anti-CEA for identification of pancreas cancer by a nude mice model. 111-In-labelled CA-19/9 and the 131-iodine antibody cocktail were injected into 35 nude mice xenotransplantated with human pancreas cancer. Scintigrams were obtained and the relative distribution of activity in tumor and in several organs were determined by ROI-technique. These values were compared with the in vitro results of organ measurement after dissection of nude mice. Blood pool of 131-iodine-labelled antibodies showed only a nuclide accumulation in the thyroid because of very high rate of dejodination and missing blockade of thyroid. Other organs were not detectabel in scintigraphy because of high nucleotide accumulation of thyroid. The tumor-to-blood-ratio of organ-measurements was 18±4.3, kidneys-background-ratio 2.1±7.3, liver-background-ratio 5.8±2.0. These results are similar to those of 111-In-labelled fragments. Thus it is established that antibody cocktail had no essential advantage over singular antibody in mouse model. It gives a good tumor contrast with tumor-background-quotient of 15±7.4 measured by scintigraphy and tumor background-quotient 18±4.3 in-vitro-organ-measurement. (orig.)
[de]
In dieser Studie wurde anhand eines Mausmodells die diagnostische Wertigkeit eines 111-In-markiertes Anti-Ca-19/9-F(ab)-Fragmentes im Vergleich zu einem Antikoerpercocktail bestehend aus 131-J-markiertem Anti-Ca-19/9 und 131-J-markiertem Anti-CEA zur Identifizierung von Pankreastumoren untersucht. 35 Nacktmaeusen mit einem xenotransplantierten humanen Pankreastumor wurden simultan 111-In-markiertes Anti-Ca 19/9 und 131-J-markiertes Anti-Ca 19/9 und 131-J-markiertes Anti CEA injiziert. Es wurden Szintigramme erstellt und mittels ROI-Technik die relative Aktivitaetsverteilung im Tumor und in verschiedenen Organen bestimmt, und diese Werte mit den Ergebnissen der in-vitro-Organmessungen nach Sektion der Tiere verglichen. Wegen der hohen Dejodierungsrate konnten szintigraphisch nur die 111-In-Scans ausgewertet werden. Bei der Applikation der mit 131-Jod markierten inkompletten Antikoerper zeigte sich aufgrund der sehr hohen Dejodierungsrate und einer fehlenden Blockade der Schilddruese szintigraphisch fast ausschliesslich eine Nuklidakkumulation in der Schilddruese. Die uebrigen Organe stellten sich aufgrund der hohen Nuklidanreicherung in der Schilddruese szintigraphisch nicht dar. Die in-vitro-Organmessungen ergaben mit einem Tumor-Background-Quotienten von 18±4,3, einem Nierenbackground-Quotienten von 2,1±7,3 und einem Leber-Background-Quotienten von 5,8±2,0 aehnliche Werte wie bei den 111-Indium-markierten Fragmenten. Somit kann festgestellt werden, dass der Antikoerpercocktail im Vergleich zum einzelnen Antikoerperfragment im Mausmodell keinen wesentlichen Vorteil aufweist. Bei einem szintigraphisch gemessenen Tumor-Hintergrund-Quotienten von 15±7,4 und einem mittels in-vitro-Organmessung erhaltenen Tumor-Hintergrund-Quotienten von 18±4,3 ergibt sich ein guter Tumorkontrast. (orig.)Original Title
Vergleich der in-vivo-Kinetik eines Antikoerpercocktails aus 131-J Anti-CA-19/9 und 131-J Anti-CEA mit einem 111-In-markierten monoklonalen Anti-CA-19/9 im Tumor-Mausmodell
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Secondary Subject
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Journal Article
Journal
Country of publication
ANIMALS, ANTIBODIES, ANTIGENS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COUNTING TECHNIQUES, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DIGESTIVE SYSTEM, DISEASES, DISTRIBUTION, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, GLANDS, INDIUM ISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPE APPLICATIONS, ISOTOPES, MAMMALS, MINUTES LIVING RADIOISOTOPES, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, RADIOASSAY, RADIOIMMUNODETECTION, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, RODENTS, SCINTISCANNING, VERTEBRATES
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