AbstractAbstract
[en] Teleradiotherapy is the treatment of choice for stage 1 testicular pure seminoma. In this study of 130 patients, we compared the dose of 35 and 30 Gy given prophylactically. No statistically significant difference in survival was observed between the groups. 29 Refs
Original Title
Traitement des seminomes purs du testicule stade I, interet de la radiotherapie prophylactique
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AbstractAbstract
[en] Between 1983 and 1990, 332 patients with non-small cell lung cancer (NSCLC) were referred to short-time, split-course palliative thoracic radiotherapy. The group consisted of patients with locally advanced (IIIo), unresectable cancer, not suitable for curative radiotherapy, asymptomatic or having only minimal symptoms related to intrathoracic tumor. The therapeutic plan involved two series of irradiation. Tumor dose delivered in each series was 20 Gy given in five daily fractions over five treatment days. There were four weeks interval between series. Of 332 patients initially qualified to thoracic radiotherapy only 170 patients received the treatment; the other 162 patients were not irradiated because of treatment refusal or logistic problems concerning therapy. They made the control group of the study, receiving the best possible symptomatic care. Twelve-month survivals in the radiotherapy and control groups were 32.4% and 9.3%, respectively; 24-month survivals 11.2% and 0%, respectively. Improvement of survival after palliative thoracic radiotherapy was observed only in patients with clinical stage IIIA and Karnofsky's performance status (KPS) ≥ 70. (orig.)
[de]
Zwischen 1983 und 1990 wurden 332 Patienten mit nichtkleinzelligem Lungenkrebs einer kurzzeitigen, palliativen Strahlentherapie des Thorax im Split-course-Verfahren unterzogen. Die Gruppe bestand aus Patienten mit lokal fortgeschrittenem (IIIo), nicht resezierbarem Krebs, der fuer eine Strahlentherapie mit kurativer Zielsetzung nicht geeignet war. Die Patienten waren symptomlos oder zeigten nur minimale Symptome eines intrathorakalen Tumors. Der Behandlungsplan enthielt zwei Bestrahlungsserien. Die Tumordosis betrug 20 Gy pro Serie, die ueber einen Zeitraum von fuenf Behandlungstagen in je fuenf Fraktionen verabreicht wurde. Die Pause zwischen den beiden Serien betrug vier Wochen. Nur 170 der 332 urspruenglich fuer die Thoraxbestrahlung qualifizierten Patienten erhielten die Behandlung; die uebrigen 182 Patienten wurden aufgrund von Behandlungsverweigerung oder wegen logistischer Probleme bezueglich der Therapie nicht bestrahlt. Diese bildeten die Kontrollgruppe fuer diese Studie, wobei sie die bestmoegliche symptomatische Behandlung erhielten. Die Zwoelf-Monats-Ueberlebensraten betrugen 32,4% bei der Strahlentherapiegruppe und 9,3% bei der Kontrollgruppe; die 24-Monats-Ueberlebensraten lagen bei 11,2% bzw. 0%. Eine verlaengerte Lebenszeit nach palliativer Thoraxbestrahlung wurde nur bei Patienten im klinischen Stadium IIIA und mit Karnofsky-Status (KPS) ≥ 70 beobachtet. (orig.)Primary Subject
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