Schurawitzki, H.; Karnel, F.; Olbert, F.; Kretschmer, G.; Polterauer, P.
Proceedings of the 75th anniversary scientific assembly and annual meeting of the Radiological Society of North America (Abstracts)1989
Proceedings of the 75th anniversary scientific assembly and annual meeting of the Radiological Society of North America (Abstracts)1989
AbstractAbstract
[en] Percutaneous transluminal angioplasty (PTA) was used to treat 32 patients with 80%-95% stenoses in vascular bypass grafts and anastomotic stenoses. Eight lesions were in femoropopliteal, three in femorotibial, and one in femorofemoral crossover grafts. Twenty patients had stenoses at the prosimal or distal graft anastomoses. PTA was successful and enabled surgical intervention to be avoided in 29 of the 32 patients. Postdilation angiography demonstrated a substantial increase in luminal diameter and Doppler ankle-arm indexes were improved in all 29 successful cases. Long-term follow-up was available in 26 patients. After an average of 15 months, the graft was occluded in nine (35%) of the 26. In the other 17 patients (65%), the graft remained patent. The dilation of graft stenoses may be controversial and is difficult due to the diversity of underlying causes, such as intimal thickening, fibrotic reaction, and suture scar. The author's experience indicates that PTA is an efficient and safe treatment
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Anon; 654 p; 1989; p. 149; Radiological Society of North America Inc; Oak Brook, IL (USA); 75. anniversary scientific assembly and annual meeting of the Radiological Society of North America; Chicago, IL (USA); 26 Nov - 1 Dec 1989; CONF-8911163--; Radiological Society of North America Inc., 1415 West 22 St., Oak Brook, IL 60521 (USA)
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Book
Literature Type
Conference
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AbstractAbstract
[en] A short review of alpha-1-fetoprotein (AFP), is followed by a presentation of the serum AFP concentrations obtained in healthy subjects and in patients with hepatoma, cirrhosis of the liver or metastatic liver cancer, measured by radioimmunoassay (RIA). A calculation is made from these results of the upper limit of normal (9 ng/ml), a limit which is suggestive of hepatome (215 ng/ml) and a limit which is pathognomonic for hepatoma (7500 ng/ml). It is concluded that the quantitative determination of AFP by RIA represents a sensitive method which provides valuable clinical information for the early diagnosis of hepatoma. (author)
Original Title
Hepatom-suspekte und -pathognomonische Serumkonzentrationen von Alpha-1-Fetoprotein
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Journal Article
Journal
Wiener Klinische Wochenschrift; ISSN 0043-5325; ; v. 91(6); p. 201-204
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AbstractAbstract
[en] Three case reports are reviewed to illustrate the possibility of treating irradiation-induced lesions of the subclavian-brachial vascular segment (aneurysm and segmental occlusions) 14, 20, and 26 years after radical mastectomy and subsequent radiotherapy. All patients had an extraanatomic vein bypass graft from the carotid to the brachial artery crossing the shoulder near the acromioclavicular joint, with the advantage that the tissue changed by radiotherapy or infected by ulceration could be circumvented. There were no postoperative complications, with adequate function of the grafts (follow-up, 17, 24, and 20 months, respectively)
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AbstractAbstract
[en] DSA is a well-established diagnostic procedure. A special indication and technique was employed in the application of DSA, using a low-dose contrast medium in 11 patients with extra-anatomic arterial reconstructions (3 axillofemoral, 4 femoro-femoral suprapubic cross-over bypasses, 4 obturator bypasses). This approach has not been previously described in literature. The authors performed direct puncture of the very proximal part of the bypass with a small (0.6 mm) ''subcutaneous'' neddle. Less than 2 ml of contrast medium was applied, and DSA was accomplished in several positions. In 11 patients high-quality imaging of the entire extra-anatomic bypass was achieved. Advantages of the procedure are: 1. Minimal dose of contrast medium (1-2 ml.). 2. Possibility of angiography even during anticoagulant therapy. 3. Complete imaging of extended bypass procedures with minimal discomfort to high-risk patients. (orig.)
[de]
Mit Hilfe der digitalen Subtraktionsangiographie (DSA) wurde bei elf Patienten mit extraanatomischen Gefaessumleitungen (axillofemoral: 3, femorofemoral, suprapubischer cross-over: 4, Obturatorbypass: 4) ambulant, unter Antikoagulationstherapie, ohne lokale Massnahmen durch Feinnadeldirektpunktion (Durchmesser: 0,6 mm) des Interponats die Durchgaengigkeit des Bypass, der Anastomosenbereiche und die Versorgung der peripher gelegenen Gefaesse untersucht. Weder lokale noch systemische Komplikationen wurden beobachtet. Die erzielte Bildqualitaet erlaubte eine ausreichende Beurteilung der untersuchten Gefaessbezirke. In jedem Fall konnte der gesamte Bypass mit geringen Kontrastmittelmengen (1-2 ml) dargestellt werden. Bei Patienten mit extraanatomischem Bypass und erhoehtem Risiko fuer invasive Untersuchungen stellt die digitale Subtraktionsangiographie eine echte Alternative zur konventionellen Angiographie dar. (orig.)Original Title
Der Wert der digitalen Subtraktionsangiographie beim extraanatomischen Bypass
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With 4 figs.; CODEN: FGRNA.
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Journal
Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0015-8151; ; v. 140(3); p. 265-268
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AbstractAbstract
[en] In 63 patients after total gastrectomy and reconstruction of the small bowel described by Beal-Longmire, Roux and Tomoda radiological findings were correlated with clinical symptoms. No correlation could be found between clinical symptoms if dumping and oesophagitis caused by reflux on one side and increased length of intestinal transit time, increased diameter of intestinal loops and gastro-oesophageal reflux on the other side. Enlarged blind loops after termino-lateral oesophago-jejunostomy and insufficient ligations (operation technique by Tomoda) were correlated with higher incidence of pains. Patients operated by the method of Beal-Longmire and Roux showed better results than those operated with the method of Tomoda. (orig.)
[de]
63 Patienten nach Gastrektomie und Wiederherstellung der Kontinuitaet nach Beal-Longmire, Y-Roux und Tomoda wurden roentgenologisch nachuntersucht, um die Korrelation von morphologischen Befunden zum funktionellen Resultat bei diesen Patienten zu pruefen. Es konnte kein Zusammenhang zwischen den klinischen Symptomen des Dumping und der roentgenologisch festgestellten Dauer der Darmpassage oder der Weite von Darmschlingen gefunden werden. Ebenso bestand keine Korrelation zwischen der roentgenoloschisch gestellten Diagnose Reflux und den klinsichen Symptomen einer Refluxoesophagitis. 29 Patienten mit roentgenologisch dargestelltem Reflux hatten keine Beschwerden, jedoch war bei allen Patienten - mit Ausnahme von einem - mit klinischer Refluxsymtomatik auch roentgenologisch ein solcher nachweisbar. Blindsackbildungen nach termino-lateraler Anastomose zwischen Oesophagus und Duenndarm korrelierten signifikant mit klinischen Beschwerden. Nach Anastomosierung solcher erweiterter Darmanteile mit dem abfuehrenden Schenkel des Interponats kam es bei zwei Patienten zur Beschwerdefreiheit und Gewichtszunahme. Roentgenologisch nachgewiesene Insuffizienz zumindest einer der beiden beim Verfahren nach Tomoda gesetzten Ligaturen korrelierten bei 6 Patienten mit klinischen Beschwerden. Insgesamt zeigten die Patienten, welche nach dem Verfahren von Beal-Longmire oder der Y-Roux-Methode operiert wurden, ein besseres Resultat als jene nach Tomoda rekonstruierten, so dass dieses Verfahren seit 1975 nicht mehr zur Anwendung kam. (orig.)Original Title
Roentgenologische Beurteilung operativer Wiederherstellungsverfahren der Darmpassage nach Gastrektomie
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Roentgen Berichte; ISSN 0302-7813; ; v. 9(2); p. 121-134
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AbstractAbstract
[en] Reported in this paper are 14 atypical alterations to the popliteal atery, among them seven cases of isolated popliteal aneurysm, four cases of adventitial degeneration and three cases of compression syndrome. Particular reference is made to peculiarities of angiomorphology and the clinical background in comparison to arteriosclerosis. Sonographic and CT approaches to differential diagnosis will be helpful for target-oriented angiosurgical action. (orig./MG)
[de]
Wir berichten ueber 14 atypische Veraenderungen der A. poplitea (7 isolierte Popliteaaneurysmen, 4 zystische Adventitiadegenerationen und 3 Faelle mit Kompressionssyndrom). Besonderheiten der Angiomorphologie und des klinischen Hintergrundes im Vergleich zur Arteriosklerose werden hervorgehoben. Moeglichkeiten der Differentialdiagnose mittels US und CT erlauben ein gezieltes angiochirurgisches Vorgehen. (orig./MG)Original Title
Differentialdiagnostische Ueberlegungen bei umschriebenen Veraenderungen der A. poplitea
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AbstractAbstract
[en] To assess the sensitivity of radiology in diagnosis of gastritis within 2 hours endoscopy and biopsy of the stomach and double contrast barium meal were performed. The diagnosis was established of the morphologic picture of the areae gastricae, which were sufficient visible in 33 out of 50 cases (66%). In 7 patients radiologic findings were normal, 13 patients showed superficial gastritis, 10 patients had superficial gastritis with signs of atrophy and in 3 patients there was an erosive gastritis. In all 33 patients (100%) there was a complete correlation of radiologic and endoscopic findings, in 24 out of 33 cases (73%) even correlation between radiologic and histologic classification. These results are discussed and confrontated with literatures. (orig.)
[de]
Zur Beurteilung der Sensitivitaet des Magenroentgens in Doppelkontrasttechnik im Rahmen der Gastritisdiagnostik wurde zunaechst bei 50 Patienten eine Gastroskopie mit Biopsien durchgefuehrt, nach 2 Stunden wurden die Areae gastricae in Doppelkontrasttechnik und Hypotonie untersucht. Die Areae gastricae konnten in 33 von 50 Faellen (66%) suffizient dargestellt werden. Bei 7 Patienten wurde radiologisch ein normaler Befund der Magenschleimhaut erhoben, 13mal lag eine Oberflaechengastritis vor, 10mal zusaetzlich Atrophiezeichen, und in 3 Faellen bestand eine erosive Gastritis. Diese roentgenologische Ergebnisse stimmten in allen 33 Faellen (100%) mit den endoskopischen Befunden und in 24 von 33 Faellen (73%) sogar mit dem histologischen Ergebnis ueberein. Die Ergebnisse werden anhand der vorliegenden Literatur diskutiert. (orig.)Original Title
Magenfeinrelief und Diagnose der Gastritis
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With 4 figs.; CODEN: RFGND.
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RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0340-1618; ; v. 141(6); p. 661-666
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Lammer, J.; Pilger, E.; Karnel, F.; Schurawitzki, H.; Horvath, W.; Oertl, M.; Riedl, M.; Umek, H.; Klein, G.E.; Schreyer, H.; Neumayer, K.; Einspieler, R.; Olbert, F.; Polterauer, P.; Haidinger, D.; Partsch, H.; Graz Univ.; Vienna Univ.; Vienna Univ.; Krankenhaus der Barmherzigen Brueder, Linz; Wilhelminenspital, Vienna1990
AbstractAbstract
[en] Laser-assisted angioplasty was performed in four different hospitalcenters, following the same treatment protocol and using a Nd-YAG laser with a sapphire-probe catheter. The initial recanalization rate of 259 femoro-popliteal occlusions with a mean length of 7.5 cm was 84%. Dissections or perforations were observed in 10%. An emergency surgical intervention was required in 1.1%. The long-term patency rate of the successfully recanalized arteries was 74% after 2 years. The cumulative cure rate of all 259 patients was 62%. (orig.)
[de]
In 4 verschiedenen Schwerpunktkrankenhaeusern wurde die laserassistierte Angioplastie nach demselben Therapieprotokoll und mit einem Nd-YAG-Laser mit einem Saphirsondenkatheter durchgefuehrt. Die initiale Rekanalisationsrate bei 259 femoropoplitealen Verschluessen mit einer mittleren Laenge von 7,5 cm war 84%. Dissektionen oder Perforationen wurden in 10% beobachtet. Ein chirurgischer Notfalleingriff war in 1,1% notwendig. Die Langzeiteroeffnungsrate der primaer erfolgreich rekanalisierten Arterien war nach 2 Jahren 74%. Die kumulative Heilungsrate aller 259 Patienten war 62%. (orig.)Original Title
Femoropopliteale Laserkanalisation - eine Multicenterstudie; X-ray radiographic control of surgical procedures
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