Quirin, A.
Kiel Univ. (Germany, F.R.). Medizinische Fakultaet1986
Kiel Univ. (Germany, F.R.). Medizinische Fakultaet1986
AbstractAbstract
[en] A calculation program for a computer for the dose-atlas-independent, individual therapy planning for the afterloading apparatus Gamma-MedII is presented. A basis program determines with the inclusion of X-ray pictures after the administration of a reference dose the dose distribution and the irradiation times for a determined target volume. For the optimization of the three-dimensional dose distribution the Simplex algorithm is used. The results show with a non-bent application probe no deviations between assumed and calculated reference doses. (DG)
[de]
Ein Rechenprogramm fuer einen Tischrechner zur Dosisatlas-unabhaengigen, individuellen Therapieplanung fuer das Afterloading-Geraet Gamma-MedII wird vorgestellt. Ein Grundprogramm bestimmt unter Einbeziehung von Roentgenbildern nach Vorgabe einer Referenzdosis die Dosisverteilung und die Bestrahlungszeiten fuer ein festgelegtes Zielvolumen. Zur Optimierung der dreidimensionalen Dosisverteilung wird der Simplex-Algorithmus verwendet. Die Ergebnisse zeigen bei nicht gebogener Applikatorsonde keine Abweichungen zwischen vorgegebener und berechneter Referenzdosis. (DG)Original Title
Optimierung der Dosisverteilung bei der Strahlentherapie mit bewegter Quelle nach dem Afterloading-Verfahren
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10 Dec 1986; 54 p; Diss. (Dr.med.).
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Miscellaneous
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AbstractAbstract
[en] A method is presented for combined brachy-teletherapy by which the dose distribution of percutaneous irradiation is adapted to the distribution of short-distance irradiation with 192iridium by means of the so-called 'field integrated dose modification'. Insufficient or excessive doses within the area of superposition of both therapy modalities can so be avoided. Moreover, the therapist can define zones of deviation from the reference dose, if such a dose heterogeneity seems desirable in the individual case. The combined irradiation of prostata and cervix is given as an example to describe in detail the technical, clinical, and radiobiological aspects of this method. (orig.)
[de]
Es wird eine Methodik vorgestellt, die bei kombinierter Brachy-/Teletherapie die Dosisverteilung der perkutanen Bestrahlung mit Hilfe der sogenannten 'feldintegrierten Dosismodifikation' an die Verteilung der Kurzdistanzbehandlung mit 192Iridium anpasst. Auf diese Weise lassen sich Ueber- oder Unterdosierungen im Ueberschneidungsbereich beider Therapiemodalitaeten vermeiden. Darueber hinaus kann der Therapeut von der Referenzdosis abweichende Bereiche definieren, wenn das Erkrankungsmuster eine solche Inhomogenisierung der Dosisverteilung wuenschenswert erscheinen laesst. Die technischen, klinischen und strahlenbiologischen Aspekte des Verfahrens werden am Beispiel der kombinierten Prostata- und Zervixbestrahlung detailliert eroertert. (orig.)Original Title
Zur Optimierung der kombinierten Brachy-/Teletherapie mit Hilfe der Modifikationstechnik
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, GLANDS, HEAVY NUCLEI, IMPLANTS, IRIDIUM ISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, MALE GENITALS, MEDICINE, MINUTES LIVING RADIOISOTOPES, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-ODD NUCLEI, ORGANS, RADIATION SOURCES, RADIOISOTOPES, THERAPY, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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AbstractAbstract
[en] In addition to an earlier developed 'compensator integrated modification technique', a method is derived which uses as basic principle the 'field integrated dose modification' (FIDM) without need for computer tomographic data. The method enables the radiotherapist to introduce one or more volumes within which doses can be delivered which are different from the one in the main irradiation volume. The steps of practical preparation and clinical application are described in detail. The radiobiological aspects of FIDM, especially those in case of acceleration and hyperfractionation, are elucidated by discussing three typical examples. 25 refs.; 5 figs
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AbstractAbstract
[en] This is a report on the clinical application of digital luminescence radiographs compared to conventional X-rays during examinations with contrast medium. We present selected examinations of the period October to December 1988. By a constant quality of hard copies the digital examinations are equal to conventional X-ray. Regions of little difference in density are better represented by digital luminescence radiographs. (orig.)
[de]
Es wird ueber die klinische Anwendung der digitalen lumineszenzradiographischen Aufnahmen im Vergleich zu konventionellen Aufnahmen im Rahmen von Kontrastmitteluntersuchungen berichtet. Wir stellen ausgewaehlte Untersuchungen aus dem Zeitraum Oktober bis Dezember 1988 vor. Bei gleichbleibender Wiedergabequalitaet erweisen sich die digitalen Aufnahmen den konventionellen Film-Folien-Kombinationen ebenbuertig. Im Bereich geringer Dichteunterschiede sind die digitalen Radiographien konventionellen Aufnahmen ueberlegen. (orig.)Original Title
Vergleichende Kontrastmitteluntersuchung mit konventionellen Film-Folien-Kombination und der digitalen Lumineszenzradiographie (DLR)
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AbstractAbstract
[en] Purpose: To evaluate the diagnostic and clinical relevance and therapeutic consequences of CT-guided biopsy with regard to economic aspects. Methods: 213 CT-guided biopsies in 190 were evaluated. All information regarding patient referral, reason for request, body region, underlying diagnosis, and clinical consequences were registered over a period of 22.2±9.4 month. Results: Patient referral to biopsy was mainly from the departments of surgery, internal medicine, and radiotherapy with the question of tumor and metastasis. Less than 5% of biopsies were performed in outpatients. Main regions were the lung (39%), the abdomen (35%), and the skeleton (11%). Biopsy and surgical histology corresponded in 73%. Largest diagnosis groups were benign unspecific tissues or other benign lesions in 24%. As a result of CTP no further procedures necessary in 22.5%. Follow-up studies or conservative treatment were indicated in 11.3%. Surgical procedures were needed in only 15.5%. There was only one complication requiring therapy. Conclusion: CT-guided biopsy is a safe procedure, which helps to avoid unnecessary cost-intensive diagnostics and surgical treatment. If CTP is performed early and in outpatients residence time in the hospital is reduced and thus money is saved. (orig.)
[de]
Ziel: Die diagnostische und klinische Bedeutung sowie die therapeutischen Konsequenzen aus CT-Punktionen (CTP), insbesondere im Hinblick auf oekonomische Aspekte, zu untersuchen. Material und Methode: 213 CT-Punktionen an 190 Patienten wurden analysiert. Ermittelt wurde die Haeufigkeitsverteilung der Patienten nach Fragestellung, Ueberweiser, Koerperregion, Diagnose und klinischer Konsequenz ueber einen mittleren Beobachtungszeitraum von 22,2±9,4 Monaten. Ergebnisse: Ueberweisungen erfolgten ueberwiegend aus den klinischen Faechern Chirurgie, innere Medizin und Strahlentherapie mit der Frage Tumor oder Metastase. Ambulante Punktionen erfolgten in <5%. Punktionsregionen waren die Lunge 39%, die Abdominalorgane in 38% und das knoecherne Skelett in 11%. Die Punktionshistologie entsprach in 73% der Operationshistologie. Groesste Diagnosegruppe waren in 24% unspezifische und sonstige benigne Prozesse. Aufgrund der Ergebnisse der CTP war bei 22,5% der Faelle keine weitere Massnahme erforderlich, in je 11,3% eine Verlaufsbeobachtung oder eine konservative Therapie angezeigt. In nur 15,5% der Faelle resultierte aus der CTP ein operativer Eingriff. Es trat lediglich eine interventionswuerdige Komplikation auf. Schlussfolgerung: Die durch die CTP moegliche Vermeidung kostenintensiver Operationen oder diagnostischer Massnahmen mit langer Patientenliegedauer rechtfertigt nicht zuletzt aus oekonomischen Gruenden den fruehzeitigen Einsatz der in den meisten Faellen auch ambulant durchfuehrbaren, risikoarmen CTP. (orig.)Original Title
CT-Punktionen: Diagnostische Bedeutung, therapeutische Konsequenzen und oekonomische Aspekte
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