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Original Title
Klinik und Prophylaxe der radiogenen Knochenschaedigung am Unterkiefer
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Deutsche Roentgengesellschaft - Gesellschaft fuer Medizinische Radiologie, Strahlenbiologie und Nuklearmedizin e.V. (F.R. Germany); p. 90; 1975; 56. meeting of the Deutsche Roentgengesellschaft, Gesellschaft fuer Medizinische Radiologie, Strahlenbiologie und Nuklearmedizin e.V; Berlin, F.R. Germany; 1 May 1975; AED-CONF--75-193-024; Short communication only. Available from ZAED.
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Complemental radiotherapy during surgery for ensuring radical removal of multi-invasive and multicentric tumors is an acknowledged principle. Irradiation under the operation permits pin-pointed application of a high, single radiation dose to a sharply defined target area, while movable radiosensitive organs can be optimally protected. The requirements of this treatment call for close interdisciplinary collaboration of surgeons and radiooncologists. Due to the demand for highly experienced personnel and sophisticated technology, application of this type of radiotherapy is restricted so far to a few medical centers. The value of the treatment was analysed and proven by an international multi-center study performed by experienced hospitals. The CD-ROM in hand presents a topical survey of ongoing activities, techniques and developments relating to radiotherapy during surgery at the national and international level and is intended to serve as a source of information and further learning for colleagues wishing to specialize in this field. (orig./CB)
[de]
Die ergaenzende Strahlentherapie zur direkten intraoperativen Radikalitaetssicherung bei Multiinvasivitaet und Multizentrizitaet des Tumors ist ein anerkanntes Prinzip. Die Strahlenapplikation unmittelbar waehrend des operativen Eingriffs erlaubt es, zielgerichtet eine lokal begrenzte Bestrahlungstherapie mit einer hohen Einzeldosis durchzufuehren. Bewegliche strahlenempfindliche Organe koennen optimal geschont werden. Nur mit Hilfe einer engen interdisziplinaeren Zusammenarbeit von Chirurgie und Radioonkologie koennen die an diese Technik gestellten Anforderungen erfuellt werden. Bisher begrenzt der hohe personelle und materielle Aufwand den Einsatz der intraoperativen Radiotherapie auf wenige Zentren. Die Wertigkeit konnte bei einem breiten Spektrum topographisch unterschiedenen Kliniken evaluiert werden. Diese CD-ROM soll einen aktuellen Ueberblick ueber nationale und internationale Aktivitaeten zur intraoperativen Radiotherapie geben. Insbesondere den bisher nicht IORT-erfahrenen Kollegen sollen die Technik und die Verfahrensweise vermittelt werden. (orig.)Original Title
Intraoperative Radiotherapie. 5 Jahre IORT
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Source
med.LIVE. Multimediale Bibliothek der Medizin; 1998; [CD-ROM]; Barth; Heidelberg (Germany); ISBN 3-335-00556-2; ; With booklet (11 p.); Symposium: Intraoperative radiation therapy - 5 years intraoperative radiation therapy (IORT), Heidelberg (DE), 13-14 Jun 1996
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Purpose / Objective: Clinical data supporting the relationship between clonogen number, tumor volume and local control is sparse. The aim of this study was to analyse the influence of dose and tumorvolume on the local tumor control probability in nasopharyngeal cancer. Materials and Methods: Between 1982 and Dec. 1993 we have treated 81 patients with nasopharyngeal cancer; 21 lymphoepithelioma, 54 squamous cell carcinoma and 6 undifferentiated carcinomas with a mean dose to the nasopharynx of 62 Gy (range 38 Gy - 74 Gy). Since 1990 we have been using a 3 dimensional treatment planning to boost the primary tumor site. The boost is applied via three non-coplanar irregularly shaped fields which allows us to spare adjacent radiosensitive structures as the optic chiasm and the temporal lobes of the brain. The initial volume of the tumor (1 ccm to 110 ccm) in the nasopharynx was determined from serial slices of pre-treatment CT and/or MRI scans. Results: The median follow-up is now 4.7 years with a minimum of 2 years. There has been no high grade toxicity (WHO III deg. , IV deg. ) during this time. Twenty one patients had a local recurrence and one patient had a recurrence at the margin of the boost-field. At five years the local recurrence free survival was 72% and the overall survival was 59%. Nine patients experienced a nodal failure. Eight patients developed distant metastases. We have found that in a multivariate analysis that the local tumor control depended on the tumor volume and dose to the tumor. This could be quantified by a discriminant analysis. A line of steepness (3.1 ± 0.4) Gy per volume doubling interval was found to separate the group of local recurrent tumors from the group of locally controlled tumors with p= 0.01. This volume effect was analysed for tumor control probability with dose intervals of 3 Gy. We have found that these data could be fitted by a probit function with p=0.007. A TCD50 of (58±3 Gy) for a tumor of 50 ccm. The dose-response relationship was significantly steeper (1.8 ± 0.2%/Gy) after the correction for different tumor volumes than without this correction (1.1%/Gy). Conclusion: It is a common knowledge that larger tumors require higher doses for local control. We have been able to quantitate this effect in nasopharyngeal cancer by precise CT based volumetric measurements to 3.1 Gy per volume doubling. The correction for this effect led a to steeper dose-response relationship, indicating that initial treatment volume is an important prognostic factor. This supports the clinical importance of tumor volume measurements. We feel that these quantification of the dose-volume response may help to individualize the dose prescription. 3D conformal techniques will help to apply higher doses in a safe manner
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Copyright (c) 1995 Elsevier Science B.V., Amsterdam, The Netherlands, All rights reserved.; Country of input: International Atomic Energy Agency (IAEA)
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Journal Article
Journal
International Journal of Radiation Oncology, Biology and Physics; ISSN 0360-3016; ; CODEN IOBPD3; v. 32(971); p. 278
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Radiation therapy of the localized prostatic carcinoma under high-voltage conditions represents a curative treatment technique. The results of the treatment are similar to those of radical surgery, secondary effects altogether being less important. In the case of lymphogeneous metastasition, also a hematogeneous spread has to be supposed; systemic therapy, therefore, is indicated. Optimization of the percutaneous irradiation technique may reduce the side effects to the bladder and intestine, and possibly improves local curability. New aspects of the treatment of certain tumors may be perhaps expected from interstitial therapy. (orig.)
[de]
Die Strahlenbehandlung des lokal begrenzten Prostatakarzinoms stellt unter Hochvolttherapie eine kurative Behandlungsmethode dar. Sie erbringt gleichwertige Ergebnisse wie die Radikaloperation bei insgesamt geringeren Nebenwirkungen. Bei Vorliegen einer lymphogenen Metastasierung muss ebenfalls eine haematogene Aussaat angenommen werden, so dass eine systemische Therapie angezeigt ist. Eine Optimierung der perkutanen Bestrahlungstechnik kann Nebenwirkungen an Blase und Darm mindern und eventuell die lokale Kurabilitaet steigern. Die interstitielle Therapie eroeffnet vielleicht bei bestimmten Tumoren neue Perspektiven. (orig.)Original Title
Die Strahlentherapie des Prostatakarzinoms
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Journal Article
Journal
Strahlentherapie; ISSN 0039-2073; ; v. 156(11); p. 737-741
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
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Original Title
Osteoradionekrosen nach Elektronentherapie von Tumorrezidiven Hautmetastasen und Lymphknotenmetastasen beim Mamma-Carcinom
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Source
Deutsche Roentgengesellschaft - Gesellschaft fuer Medizinische Radiologie, Strahlenbiologie und Nuklearmedizin e.V. (F.R. Germany); p. 89; 1975; 56. meeting of the Deutsche Roentgengesellschaft, Gesellschaft fuer Medizinische Radiologie, Strahlenbiologie und Nuklearmedizin e.V; Berlin, F.R. Germany; 1 May 1975; AED-CONF--75-193-023; Short communication only. Available from ZAED.
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Conference
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Combined treatment in tumour therapy is aimed at improving the therapeutic results. The article discusses the simultaneous use of chemotherapy and radiotherapy as well as the problems of partial synchronisation of tumour cell collectives before irradiation. After describing theoretical fundamentals and experimental investigations, the clinical findings available so far are discussed. At present, the application of experimental findings to clinical practice still seems problematic. But there are first signs indicating how a synchronisation effect may be utilized in chemotherapy. (orig./AK)
[de]
Kombinationsbehandlungen in der Tumortherapie streben eine Verbesserung der Behandlungsergebnisse an. Neben simultaner Anwendung von Chemotherapie und Strahlenbehandlung werden die Probleme der Teilsynchronisation von Tumorzellkollektiven vor der Bestrahlung diskutiert. Nach Darstellung theoretischer Grundlagen sowie experimenteller Untersuchungen werden die bisher vorliegenden klinischen Resultate eroertert. Die Uebertragung experimentell gewonnener Ergebnisse in die Klinik muss z.Z. noch als problematisch angesehen werden. Trotzdem zeigen sich Ansaetze, wie ein Synchronisationseffekt fuer die Strahlentherapie nutzbar gemacht werden kann. (orig.)Original Title
Kombinierte Zytostatika- und Strahlenbehandlung
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2 figs.; 41 refs.
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Journal Article
Journal
Roentgen Berichte; v. 4(3); p. 223-231
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Radiotherapy of malignant lymphomas has yielded excellent results especially in Hodgkin's lymphomas. A high rate of freedom from recurrences combined with a low rate of side effects can be achieved only with optimal radiotherapy. Benefit/risk analyses shows that the side effects are in a favourable proportion to the results achieved. (orig.)
[de]
Die Strahlentherapie maligner Lymphome hat speziell auf dem Gebiet der Hodgkin-Lymphome zu ausgezeichneten Ergebnissen gefuehrt. Nur mit optimaler radiotherapeutischer Methodik kann eine hohe Rezidivfreiheit bei geringer Nebenwirkungsrate erzielt werden. Bei entsprechender Nutzen-Risiko-Analyse stehen die Nebenwirkungen in einem guenstigen Verhaeltnis zu den erzielten Resultaten. (orig.)Original Title
Strahlentherapie maligner Lymphome
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Source
Symposium on radiological diagnostics and therapy in oncology; Symposium 'Radiologische Diagnostik und Therapie in der Onkologie'; Heidelberg (Germany, F.R.); 26 Mar 1988
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Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The value of radiotherapy in infantile lymphogranulomatosis is analyzed by a comparison of radiation doses and therapeutic success, and side effects and late radiation effects are described. (AJ)
[de]
In einer Uebersicht wird der Wert der Strahlentherapie der Lymphogranulomatose bei Kindern durch Vergleich der Strahlendosis und dem dadurch erreichten Heilungserfolg sowie Nebenwirkungen und Strahlenspaetschaeden beschrieben. (AJ)Original Title
Strahlenbehandlung der kindlichen Lymphogranulomatose
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Monatsschrift fuer Kinderheilkunde; ISSN 0026-9298; ; v. 127 p. 480-482
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Radiation-induced pulmonary changes after post-operative high voltage therapy of the carcinoma of the breat is usually greater than following orthovoltage treatment. Among 635 patients treated post- operatively with telecobalt including the chestwall, pneumonitis occurred in 35%. Literature data and the author's own results indicate the need of refined techniques of irradiation and individual planning. (orig.)
[de]
Die Haeufigkeit strahlenbedingter Lungenveraenderungen nach postoperativer Hochvolttherapie des Mammakarzinoms ist im allgemeinen groesser als nach Orthovolttherapie. Untersuchungen an 635 Patientinnen, die postoperativ am Telekobalttherapiegeraet unter Einbeziehung der Thoraxwand bestrahlt worden waren, ergeben eine Haeufigkeit der Strahlenpneumonitis von 35%. Die in der Literatur angegebenen Daten und die hier vorgestellten Ergebnisse machen eine differenzierte Bestrahlungstechnik und individuelle Therapieplanung je nach Tumorstadium notwendig. (orig.)Original Title
Die Strahlenpneumonitis nach Hochvolttherapie des Mammakarzinoms
Primary Subject
Source
5 figs.; 2 tabs.; 16 refs.
Record Type
Journal Article
Journal
Roentgen Bl; v. 30(4); p. 182-187
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Reference NumberReference Number
INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The paper studies early detection and radiotherapy, either as pure radiotherapy or as surgical treatment combined with irradiation of tumours of the mouth. Time-dependence, mode of irradiation, tumour stage etc. play an important role. These parameters must be coordinated accurately and specifically in irradiation planning and tumour therapy. It is very important to control possible radiation side-effects. Special regard should be paid to the immunological system. (GSE)
[de]
In der vorliegenden Studie wurden Frueherkennung und daraus resultierende Strahlenbehandlung, teils als reine Strahlenbehandlung, teils als chirurgische Behandlung kombiniert mit Bestrahlung von Mundhoehlentumoren untersucht. Zeitabhaengigkeit, Bestrahlungsmodus, Tumorstadium u.a. Faktoren spielen dabei eine entscheidende Rolle. Diese Parameter muessen bei der Bestrahlungsplanung und bei der Therapie der Tumore genau und spezifisch aufeinander abgestimmt sein. Die Kontrolle von eventuell auftrennenden Nebeneffekten resultierend aus der Bestrahlung ist sehr wichtig. Besonderes Augenmerk muss dabei auch auf das Immunsystem gerichtet werden. (GSE)Original Title
Strahlentherapie der Tumoren im Kiefer-Gesichtsbereich
Primary Subject
Source
1976; 19 p; Scientific meeting of the Rheinisch-Westfaelische Roentgengesellschaft e.V; Muenster, Germany, F.R; 25 Sep 1976
Record Type
Report
Literature Type
Conference
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
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