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Wegner, H.; Zeumer, H.
Karl-Marx-Universitaet, Leipzig (German Democratic Republic)1987
Karl-Marx-Universitaet, Leipzig (German Democratic Republic)1987
AbstractAbstract
[en] This invention has to do with a device for congruent X-ray images of teeth by means of the long-tube parallel technique and the long-tube semi-angle technique. The aim is to have no disturbing lever forces in order to avoid mechanical tensions between patient and X-ray tube assembly and to achieve a true projection of teeth and jaw-bone part also under unfavourable anatomical conditions
Original Title
Einrichtung zur Herstellung deckungsgleicher Zahnroentgenaufnahmen
Primary Subject
Source
15 Apr 1987; 24 Dec 1985; 4 p; DD PATENT DOCUMENT 244693/A/; ?: 24 Dec 1985
Record Type
Patent
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
No abstract available
Primary Subject
Source
ECR 2002: 14. European congress of radiology; Vienna (Austria); 1-5 Mar 2002
Record Type
Journal Article
Literature Type
Conference
Journal
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Neuroradiology always could make best use of subtraction methods, due to the relative immobility and constant shape of the skull. Arterial DSA now has extended the potential uses while reducing the patient's radiation exposure, the contrast medium dosage and osmolarity. The considerable cut-back in time required for invasive examination has reduced the risk of diagnostic and therapeutic measures. The advantages consisting of immediate image display with high contrast resolution in most of the diagnostic tasks counterbalance the disadvantage of low focal resolution of the DSA in neuroradiology. Interventional neuroradiology today cannot do without i.a. DSA. (orig.)
[de]
Die Neuroradiologie, stets auf die Anwendung von Subtraktionstechniken angewiesen, hatte schon immer wegen der Formkonstanz und der relativen Unbewegtheit des Schaedels auch den groessten Nutzen. Durch die arterielle digitale Subtraktionsangiographie sind die Nutzungsmoeglichkeiten vervielfacht, die Belastung des Patienten bei Angiographien aber durch Reduktion der Strahlenexposition und der Kontrastmitteldosis und -osmolaritaet wesentlich gemindert worden. Die erhebliche Verkuerzung der Arbeitszeiten, waehrend denen Katheter in den hirnversorgenden Arterien liegen, senkt entscheidend das Risiko diagnostischer wie therapeutischer Massnahmen. Die Vorteile des sofort verfuegbaren Subtraktionsbildes bei hoher Kontrastaufloesung wiegen bei den meisten Fragestellungen den Nachteil der geringeren Ortsaufloesung bei der digitalen Subtraktionsangiographie in der Neuroradiologie auf. In der interventionellen Neuroradiologie ist die i.a. DSA inzwischen zum unverzichtbaren Hilfsmittel geworden. (orig.)Original Title
Intraarterielle digitale Subtraktionsangiographie in der Neuroradiologie
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Journal Article
Journal
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AbstractAbstract
[en] Magnetic resonance imaging (MRT) is increasingly utilized as the primary imaging modality in major stroke centers. The ability to depict several aspects of individual pathophysiology makes the use of MRI in stroke both attractive and complex. Profound knowledge of the pathophysiology of the imaging findings is crucial for a rational diagnostic workup. The pathophysiology of MRI in stroke will be reviewed considering recent experiences in clinical application, and the potential of stroke MRI will be assessed. Further perspectives like application of 'blood oxygen level dependent' (BOLD) and the use of multiparametric prediction maps will be discussed. (orig.)
[de]
Die Anwendung der Magnetresonanztomographie (MRT) beim Schlaganfall hat sich inzwischen in vielen Zentren durchgesetzt. Diese Methode wird durch die Vielzahl der funktionell-pathophysiologischen Informationen zu einem attraktiven, aber auch komplexen diagnostischen Instrument. Eine unbedingte Voraussetzung fuer eine rationale Diagnostik bleibt die Kenntnis der pathophysiologischen Korrelate der einzelnen Bestandteile des Untersuchungsprotokolls. Unter Beruecksichtigung der Erfahrungen in der klinischen Anwendung sollen in dieser Uebersicht einige relevante Elemente der Pathophysiologie des Schlaganfalls dargestellt und die Moeglichkeiten des Schlaganfall-MRT bewertet werden. Als weitere Perspektiven fuer das Schlaganfall-MRT wird das 'blood oxygen level dependent' (BOLD)-Imaging sowie die Integration der Informationen aus den verschiedenen Sequenzen in Praediktionskarten fuer das Gewerbeschicksal diskutiert. (orig.)Original Title
Das Schlaganfall-MRT: Pathophysiologie, Potenzial und Perspektiven
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Journal Article
Journal
RoeFo - Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der bildgebenden Verfahren; ISSN 1438-9029; ; CODEN RFGNDO; v. 176(3); p. 313-323
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AbstractAbstract
[en] A case of the dissecting stab wound injury to the right vertebral artery with a vertebro-vertebral fistula is reported. Since a complete occlusion of a VV-fistular was not possible from a proximal approach with detachable balloons only retrograde catheterisation of the right vertebral artery via the left vertebral artery was undertaken (cross over technique). The introduction of thrombogenic plantinium-coils led to a successful and complete occlusion of the fistula. (orig.)
Primary Subject
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Journal Article
Journal
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AbstractAbstract
No abstract available
Original Title
Hemimegalenzephalie
Primary Subject
Source
Published in summary form only.
Record Type
Journal Article
Journal
Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0015-8151; ; v. 133(6); p. 663-664
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AbstractAbstract
[en] Twelve patients suffering from subclavian steal syndrome of various severity due to either proximal subclavian stenoses (10 cases) or subclavian occlusion (2 cases) were treated with percutaneous transluminal angioplasty (PTA). Olbert's dilatation catheters were used. The occlusions could neither be recanalized by the transfemoral nor transaxillary approach. In one right-sided subclavian stenosis an additional distal subclavian occlusion prevented proper placement of the catheter. All the other patients were treated successfully with no re-occlusion during a follow-up period of 1 to 15 months. In one patient, a transient embolic occlusion of the finger arteries was seen following post-interventional repeat angiography. Before, during and after PTA, continuous ultrasound monitoring of the homolateral vertebral flow patterns revealed an unexpected ''delay'' phenomenon. Despite sufficient recanalization of the proximal subclavian artery, the flow direction within the vertebral artery did not immediately change to antegrade but rather did so gradually within 20 s up to several minutes. This delay of flow-reversal is thought to serve as a protective mechanism against cerebral embolism during, and shortly after PTA of the subclavian artery. Relying on Doppler ultrasound findings, a staging of the subclavian steal is proposed in order to allow adequate selection of patients for PTA. (orig.)
Primary Subject
Source
With 36 refs.; CODEN: NRDYA.
Record Type
Journal Article
Journal
Neuroradiology; ISSN 0028-3940; ; v. 26(3); p. 189-199
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AbstractAbstract
[en] The CT findings in six patients with confirmed herpes simplex encephalitis were analysed and compared with the literature. Thirty-four examinations were performed, 27 within the first 14 days of the illness. The early findings show three characteristic features: The CT may be entirely normal up to the fourth day. Consistent with clinical and E.E.G. findings there then develops a hypodense temporal lesion which, even at this stage, acts as an expanding lesion in half the patients. Between the sixth and eighth day there is frequently involvement of the contra-lateral temporal lobe, not as a continuation, but as a new lesion. At the same time, or after several days, there is involvement of the basal portions of the frontal lobes. In this late phase there may be necrosis in the basal ganglia, thalamus or other parts of the brain. The CT findings in this late phase are uniform and characteristic of the disease. For early diagnosis and treatment the early clinical, electrophysiological and neuro-radiological findings are important. A normal CT scan two days after the onset of clinical symptoms may be regarded as significant. (orig.)
[de]
Die Computertomographiebefunde von sechs Patienten mit gesicherter Herpes-simplex-Enzephalitis wurden analysiert und mit den in der Literatur bisher bekannten Angaben verglichen. Insgesamt wurden 34 Computertomogramme angefertigt, davon 27 innerhalb der ersten 14 Krankheitstage. Die computertomographischen Fruehbefunde zeigen drei charakteristische Merkmale: 1. Die Computertomogramme koennen bis zum vierten Krankheitstag voellig normal sein. In lokalisatorischer Uebereinstimmung mit den klinischen Herdhinweisen und dem EEG-Fokus bildet sich dann eine temporale hypodense Laesion heraus, die in der Haelfte der Faelle zu diesem Zeitpunkt schon raumfordernd ist. 2. Zwischen dem sechsten und achten Krankheitstag kommt es haeufig zum Befall des kontralateralen Temporallappens, jedoch nicht per continuitate, sondern durch Setzen einer neuen Laesionsstelle. 3. Manchmal gleichzeitig, machmal mit einer Latenz von wenigen Tagen bildet sich dann auch ein Befall der basalen Frontallappen beiderseits heraus. In dieser spaeten Phase koennen auch nekrotische Bezirke in den Stammganglien, im Thalamus und in anderen Hirnabschnitten gefunden werden. Die computertomographischen Befunde der Spaetphase der Herpes-simplex-Enzephalitis (HsE) sind sehr monomorph und charakteristisch fuer die Erkrankung. Entscheidend fuer fie fruehe Diagnose und Therapieeinleitung sind jedoch die Wertung der fruehen klinischen, elektrophysiologischen und neuroradiologischen Befunde, wobei ein normales Computertomogramm mehr als zwei Tage nach Beginn der klinischen Symptomatik Hinweischarakter hat. (orig.)Original Title
Computertomographie bei Herpes-simplex-Enzephalitis
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0015-8151; ; v. 135(4); p. 426-431
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AbstractAbstract
[en] Percutaneous embolization using detachable balloons was successfully performed in a series of nine patients with intracranial carotid aneurysms. The clinical progress and the results of MR examination are reported. Up to 4 months after treatment, MR imaging did not show any significant change in size of the artificially thrombosed aneurysms. Complete resorption cannot be expected in less than 6-8 months, but resorption does eventually occur. The intensity pattern observed in the evolution of the thrombus was similar to that of intra- and extracranial hematomas. (orig.)
[de]
Karotisaneurysmen wurden bei 9 Patienten transvaskulaer mit abloesbaren Ballons behandelt. Der klinische Verlauf und die Ergebnisse der MRT-Verlaufskontrollen werden dargelegt. Bis zu 4 Monaten stellen sich die thrombosierten Aneurysmen MR-tomographisch hinsichtlich ihrer Groesse ohne wesentliche Aenderung dar. Die vollstaendige Rueckresorption ist nicht vor 6 bis 8 Monaten zu erwarten, scheint aber regelhaft einzutreten. Das Signalverhalten der intracavitaeren Thromben entspricht im wesentlichen dem der intra- und extracraniellen Haematome. (orig.)Original Title
Klinische und MRT-Verlaufskontrollen von Karotisaneurysmen nach Ballonembolisation
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Journal Article
Journal
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AbstractAbstract
[en] In 1095 patients 2770 brain supplying arteries have been studied by i.a.-DSA. Definitive neurological deficits occurred in 0.09%, transient deficits were observed in 0.45%. The reduced complication rate in comparison to former studies seems to be a continued effect of technical progress (DSA) and the use of new isoosmotic contrast media. In order to reduce the 'training hospital effect' as to complication rate careful supervision of trainees is necessary. The average fluoroscopy time per vessel is proposed as an objective measure of the investigational skill of a neuroradiologist. (orig.)
Primary Subject
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Journal Article
Journal
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