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AbstractAbstract
[en] The diagnostic value of clinical laboratory methods depends largely on methodical factors. The article discusses quality criteria and quality assurance of the major in-vitro methods used for thyroid diagnoses. Possible sources of errors are many, from sample taking and sample treatment to the evaluation and recording of results. In view of the methodical diversity of commercially available test kits, it is important for laboratories to establish their own normal ranges in consideration of a possible age dependence of normal values, as this is a way to avoid misinterpretation of measured results. Other sources of errors specific to the diagnostic parameter measured and to the method employed are listed. Continuous quality control of competitive ligand assays in thyroid laboratories requires checking of standard curves as well as measurement of control sera at regular intervals in order to check relative accuracy, intra- and interassay precision, and external quality control by means of coordinated research programmes. (orig.)
[de]
Die diagnostische Aussagekraft von klinischen Laborverfahren haengt in betraechtlichem Masse von methodischen Faktoren ab. Im folgenden Beitrag werden die Qualitaetskriterien und die Qualitaetssicherung der wichtigsten In-vitro-Methoden in der Schilddruesendiagnostik behandelt. Das Spektrum moeglicher Fehlerquellen reicht von der Probennahme und Probenbehandlung ueber die Art und Durchfuehrung des Tests bis zur Auswertung und Uebermittlung des Testergebnisses. Bedingt durch die Vielfalt methodischer Varianten kommerzieller Testbestecke, kommt der Aufstellung laboreigener Normalbereiche unter Beruecksichtigung der moeglichen Altersabhaengigkeit von Normalwerten eine wichtige Rolle zu, da hierdurch diagnostische Fehlinterpretationen von Messergebnissen vermieden werden. Auf verschiedene weitere Fehlerquellen, die spezifisch an den zu messenden diagnostischen Parameter und die dafuer benutzte Methode geknuepft sind, wird in einer zusammenfassenden Auflistung hingewiesen. Zur kontinuierlichen Qualitaetskontrolle kompetitiver Ligandenassays im Schilddruesenlabor sollte neben der Ueberpruefung der Standardkurven besonderer Wert auf die regelmaessige Messung von Kontrollseren zur Ueberpruefung von relativer Richtigkeit, Intra- und Interassaypraezision gelegt werden und eine externe Qualitaetskontrolle durch die Teilnahme an Ringversuchen erfolgen. (orig.)Original Title
Methodische Einfluesse auf die Ergebnisse von In-vitro-Verfahren in der Schilddruesendiagnostik
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Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; (no.30); p. 6290-6298
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] In-vivo diagnoses of thyroid diseases can be carried out using 123I, 131I, and 99sup(m)Tc-pertechnetate. For the thyroid scintiscan, 99sup(m)Tc-pertechnetate or 123I are used. Some functional parameters can be determined using 99sup(m)Tc-pertechnetate, but iodine is more accurate, so that thyroid clearance examinations with 123I are rapidly gaining importance. However, the iodine turnover in the thyroid can only be determined by a several-days' test using 131I. The available techniques of diagnosis are employed in several steps. Most thyroid diseases can already be diagnosed on the basis of the hormone parameters and a thyroid scan; otherwise, a TRH test and suppression and functional studies will be necessary. Treatment of enthyroid struma is limited to inoperable cases with functional blockage or compression of the trachea. In the treatment of diffuse hyperthyroidism, doses should be exact enough to counteract the hyperthyroid metabolism without inducing hypothyroidism. With exact doses, a second radioiodine therapy will only be necessary in about 40% of all cases. High doses should not be applied in the treatment of hyperthyroidism unless it is a case of excessive clinical hyperthyroid somatics as the risk of hypothyroidism is high. The diagnostic problem of autonomous adenoma is the highly varying hormone activity. The intention of radioiodine therapy here is a functional elimination of the autonomous adenoma. Radioiodine resection is indicated in cases where there are several small autonomous adenomas or where the operability of the patient is limited. (orig./MG)
[de]
Zur In-vivo-Diagnostik von Schilddruesenerkrankungen eignen sich Jod-123, Jod-131 und 99sup(m)Tc-Pertechnetat. Das-Schildruesenszintigramm erfolgt zunaechst mit 99sup(m)Tc-Pertechnetat oder mit Jod-123. Die Gewinnung funktioneller Parameter ist in geringem Umfang mit 99sup(m)Tc-Pertechnetat moeglich. Genauere Informationen bringt jedoch Jod, wobei sich in der letzten Zeit zunehmend die Schilddruesen-Clearanceuntersuchung mit Jod-123 durchsetzt. Eine Information ueber den Jodumsatz in der Schilddruese, kann man jedoch nur aus einer Langzeitstudie ueber mehrere Tage unter Anwendung von Jod-131 bekommen. Die verschiedenen diagnostischen Moeglichkeiten bei der Abklaerung von Schilddruesenerkrankungen werden schrittweise eingesetzt. Die meisten Schilddruesenerkrankungen sind bereits mit Bestimmung der Hormonparameter und einem Schilddruesenszintigramm geklaert, sonst muessen TRH-Test, Suppressions- und Funktionsstudie angewendet werden. Die Behandlung der euthyreoten Struma beschraenkt sich auf inoperable Faelle, bei denen eine Einflussstauung oder eine Kompression der Trachea vorliegt. Bei der Behandlung einer diffusen Hyperthyreose ist die Dosierung so exakt zu waehlen, dass mit moeglichst wenigen Behandlungen die hyperthyreote Stoffwechsellage beseitigt wird, ohne dass es zu einer Hyperthyreose kommt. (orig./MG)Original Title
In-vivo-Isotopendiagnostik und Radiojodtherapie gutartiger Schilddruesenerkrankungen
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Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 30(42); p. 6871-6882
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COUNTING TECHNIQUES, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DRUGS, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, ENDOCRINE DISEASES, ENDOCRINE GLANDS, GLANDS, HORMONES, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, MEDICINE, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, OXYGEN COMPOUNDS, PEPTIDE HORMONES, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, TECHNETIUM COMPOUNDS, TECHNETIUM ISOTOPES, THERAPY, TRANSITION ELEMENT COMPOUNDS, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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AbstractAbstract
[en] The determination of regurgitation fraction by EEG-triggered gated blood pool scintigraphy is based on the different stroke volumes of left and right ventricles in patients with aortic and/or mitral valve incompetence. The count rate difference between enddiastole and endsystole over each ventricle (ΔC) is equivalent to the stroke volume. After calculating the ratio of the count rate differences between the left and right ventricles (A = ΔCsub(l)/ΔCsub(r)), regurgitation fraction is expressed in the formula 1-1/A. In a group of 66 patients without valvular regurgitation or shunt, we found (A) to be between 0.89 and 1.97 (mean value 1.43 with a standard deviation of +- 0.27). The deviation of the mean value of (A) from 1 may be due to significant overlapping of right ventricle and right atrium in the left anterior oblique (LAO) 300 position, leading to an underestimation of right ventricular enddiastolic-endsystolic count rate difference. In 23 our of 24 patients with aortic or mitral valve incompetence (A) exceeded the upper limit. In 13 cases with aortic/and/or mitral valve regurgitation (A) was compared with the ratio of the stroke volume of left and right ventricles with the stroke volume of the left ventricle determined angiographically and the stroke volume of the right ventricle determined by thermodilution. The specifity of the described method for detecting valvular regurgitation is high, while the sensitivity is relatively low. The principal advantages of this method are non-invasiveness, good practicability, and the fact that important additional information about the functional state of the heart is gained. (orig./MG)
[de]
Die Bestimmung der Regurgitationsfraktion mit der EKG-getriggerten Herzbinnenraumszintigraphie beruht auf dem unterschiedlichen Schlagvolumen von linkem und rechtem Ventrikel bei Patienten mit Aorten- und/oder Mitralklappeninsuffizienz. Die Zaehlratendifferenz zwischen Enddiastole und Endsystole ueber jedem Ventrikel (ΔC) ist dem Schlagvolumen aequivalent. Nach Berechnung des Verhaeltnisses der Zaehlratendifferenzen zwischen linkem und rechtem Ventrikel (des sog. Regurgitationsmasses A = ΔCsub(l)/ΔCsub(r)) ergibt sich die Regurgitationsfraktion nach der Formel 1-1/A. In einer Gruppe von 66 Patienten ohne Hinweis auf eine Klappenregurgitation oder ein Shuntvitium lag (A) zwischen 0,89 und 1,97 (Mittelwert 1,43 mit einer Standardabweichung von +- 0,27). Die Abweichung des Mittelwertes von (A) von 1 duerfte durch eine Ueberlappung von rechtem Ventrikel und rechtem Vorhof in der LAO-300-Position bedingt sein, welche zu einer Unterschaetzung der rechtsventrikulaeren enddiastolisch-endsystolischen Zaehlratendifferenz fuehrt. Bei 23 von 24 Patienten mit Aorten- oder Mitralklappeninsuffizienz lag (A) ueber dem oberen Normbereich. In 13 Faellen mit Aorta- und/oder Mitralklappeninsuffizienz wurde (A) mit dem Verhaeltnis der Schlagvolumina von linkem zu rechtem Ventrikel verglichen, wobei das Schlagvolumen des linken Ventrikels angiographisch, das Schlagvolumen des rechten Ventrikels durch Thermodilution bestimmt wurde. Die Spezifitaet der vorgestellten Methode zum Nachweis einer Klappeninsuffizienz ist hoch, waehrend die Sensitivitaet relativ gering ist. Der Hauptvorteil der Methode liegt in der Nicht-Invasivitaet, der einfachen Durchfuehrbarkeit sowie in der Tatsache, dass sie zusaetzlich noch Informationen ueber den Funktionszustand des Herzens liefert. (orig./MG)Original Title
Bestimmung der Regurgitationsfraktion mit der EKG-getriggerten Herzbinnenraumszintigraphie
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Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 31(6); p. 764-768
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The two methods of articular scintiscanning and thermography are valuable diagnostic aids in chromical polyarthritis. Their value is not in the nice pictures obtained but in the possibility to make a quantitative statement on the degree of joint inflammation. At the moment, the expenditure in technics, equipment and time is relatively high. If the method of measurement were to become more simple, the clinician would be able to obtain new aspects to judge articular diseases and their prognosis. To those working in research, there is the future possibility that the effect of drugs may be observed directly in the joint or in the bone. (orig.)
[de]
Beide Untersuchungsverfahren, die Gelenkszintigraphie und die Thermographie, stellen bezueglich der chronischen Polyarthritis wertvolle Hilfsmittel dar. Der Wert ist nicht in schoenen Uebersichtsbildern zu sehen, sondern im steigenden Bemuehen, eine quantitative Aussage ueber den Grad der Gelenkentzuendung zu machen. Augenblicklich sind dazu relativ grosse technische, apparative und zeitliche Aufwanede erforderlich. Fuer den Kliniker koennten sich, besonders bei weiterer technischer Vereinfachung der Messmethode, neue Aspekte in der Beurteilung der Gelenkerkrankung und deren Prognose ergeben. Fuer den Forscher zeichnen sich neue Gesichtspunkte in der Beurteilung von Arzneimittelwirkungen direkt am Gelenk bzw. am Knochen ab. (orig.)Original Title
Gelenkszintigraphie und Thermographie als diagnostische Hilfsmittel bei der rheumatoiden Arthritis
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Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 29(43); p. 7291-7298
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BODY, COUNTING TECHNIQUES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DRUGS, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, LABELLED COMPOUNDS, MATERIALS TESTING, MEDICINE, NONDESTRUCTIVE TESTING, NUCLEAR MEDICINE, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, OXYGEN COMPOUNDS, PATHOLOGICAL CHANGES, RADIOACTIVE MATERIALS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, SKELETON, TECHNETIUM COMPOUNDS, TECHNETIUM ISOTOPES, TESTING, THERMAL TESTING, TRANSITION ELEMENT COMPOUNDS, YEARS LIVING RADIOISOTOPES
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Modern nuclear methods have made it possible to observe the perfusion and function (motility) of the myocardium. Perfusion scintiscanning images low-perfusion zones (infarctions, aneurysms, poststenotic regions) as 'cold regions', functional scintiscanning (radionuclide ventriculography) can determine the global and regional function of the left ventricle. Hypokinetic, akinetic, and dyskinetic regions can thus be detected. (orig.)
[de]
Moderne nuklearmedizinische Verfahren ermoeglichen die Erfassung von Durchblutung (Perfusion) und Funktion (Motilitaet) des Herzmuskels. Waehrend die Perfusionsszintigraphie minderdurchblutete Areale (Infarkte, Aneurysmen, poststenotische Bezirke) als 'kalte Bereiche' darstellt, gestatte die Funktionsszintigraphie (Radionuklid-Ventrikulographie) die Erfassung der globalen und regionalen Funktion des linken Ventrikels. Dabei werden Bereiche verminderter (Hypokinesie) bzw. aufgehobener Beweglichkeit (Akinesie) und Aneurysmen (Dyskinesie) erkannt. (orig.)Original Title
Nuklearmedizinische Herzmuskeldiagnostik
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Record Type
Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 29(42); p. 6982-6990
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BODY, CARDIOVASCULAR SYSTEM, COUNTING TECHNIQUES, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, HEART, HEAVY NUCLEI, ISOMERIC TRANSITION ISOTOPES, ISOTOPES, MEDICINE, MUSCLES, NUCLEAR MEDICINE, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, RADIOISOTOPE SCANNING, RADIOISOTOPES, SECONDS LIVING RADIOISOTOPES, THALLIUM ISOTOPES
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] At clinical course examinations on 46 patients suffering from thyroid carcinoma with 131J-therapy exposures of up to a maximum of 1890 mCi, the haematological examination criteria are emphasized and the suitable mode of control is outlined. There is, evidently, an increased radiation risk in all metastatic thyroidal carcinomas with accumulating bone metastases while in limited radioiodine retention and basically with increasing therapy frequency the biological halflife is reached only a few hours after 131-J-application. An exact estimation of the bone marrow and whole body exposure is only possible by measurement of the individual radioiodine metabolism. There is surely a lower potential risk of leucaemia to be reckoned with than in the case of a comparable external radiation exposure, but it must not be neglected in practice. (orig.)
[de]
Anhand klinischer Verlaufsuntersuchungen an 46 Schilddruesenkarzinompatienten mit 131J-Therapie-Belastungen bis maximal 1890 mCi werden die haematologischen Untersuchungskriterien herausgestellt und der zweckmaessige Ueberwachungsmodus skizziert. Ein erhoehtes Strahlenrisiko besteht nachweislich bei allen metastatischen Schilddruesenkarzinomen mit speichernden Knochenmetastasen, waehrend bei nur begrenzter Radiojodretention und grundsaetzlich mit steigender Therapiefrequenz die biologische Halbwertszeit schon wenige Stunden nach 131J-Applikation erreicht wird. Eine exakte Abschaetzung der Knochenmark- und Ganzkoerperbelastung ist nur durch Messung des individuellen Radiojodumsatzes moeglich. Das potentielle Leukaemierisiko ist sicher geringer zu veranschlagen als bei vergleichbarer externer Strahlenbelastung, darf jedoch auch in der Praxis nicht vernachlaessigt werden. (orig.)Original Title
Vergleichende haematologische Verlaufsuntersuchungen nach kumulativer 131J-Therapie von Schilddruesenmalignomen
Primary Subject
Secondary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 30(19); p. 3355-3366
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BETA DECAY RADIOISOTOPES, BETA-MINUS DECAY RADIOISOTOPES, BIOLOGICAL EFFECTS, BIOLOGICAL RADIATION EFFECTS, DAYS LIVING RADIOISOTOPES, DISEASES, ENDOCRINE GLANDS, GLANDS, HAZARDS, HEALTH HAZARDS, HEMATOPOIETIC SYSTEM, HEMIC DISEASES, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOTOPES, KINETICS, MEDICINE, NEOPLASMS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANS, RADIATION EFFECTS, RADIOISOTOPES, THERAPY, TISSUES
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The chances and limits of CT in neuroradiological tumour diagnosis are investigated. Meningeomas can be detected easily and early while astrocytomas are harder to detect by CT. Clinical examples are presented in order to illustrate the value of CT in the diagnosis of glioblastomas, oligodendriomas, spongioblastomas, medulo blastomas, neurinomas, and tumours of the pituitary. A special chapter is dedicated to the search for metastases. Finally, the problems of CT diagnoses of spinal processes are discussed. (orig.)
[de]
In dieser Mitteilung werden Leistungsfaehigkeit und Grenzen des CT-Verfahrens in der neuroradiologischen Tumordiagnostik untersucht. Die Meningeome sind gut und fruehzeitig zu erkennen, waehrend die Astrozytome computertomographisch schwerer zu erfassen sind. Anhand klinischer Beispiele wird der Wert des CT-Verfahrens fuer die Diagnostik von Glioblastomen, Oligodendriomen, Spongioblastomen, Meduloblastomen, Neurinomen und Hypophysentumoren analysiert. Ein besonderes Kapitel beschaeftigt sich mit der Metastasensuche. Abschliessend wird die Problematik der CT-Diagnostik spinaler Prozesse eroertert. (orig.)Original Title
Computertomographie des Schaedels bei Neoplasmen
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 30(17); p. 2996-3004
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Special methods are based on X-ray standard examinations help with the diagnosis, and often lead to a sound conclusion. A report is given on skeletal scintiscanning, PTC, ERC and bronchoscopy for conventional radiological methods of examination. (orig.) 891 MG/orig. 892 MKO
[de]
Spezialmethoden bauen auf der roentgenologischen Standarduntersuchung auf, foerdern die Diagnose und bringen sie haeufig zum gesicherten Abschluss. Ueber die Nahtstellen der Skelettszintigraphie, PTC, ERC und Bronchoskopie zu konventionellen radiologischen Untersuchungsmethoden wird berichtet. (orig.)Original Title
Die Bedeutung der Spezialmethoden (Skelettszintigraphie, endoskopische und perkutane Cholangiographie, Bronchoskopie) fuer die konventionelle Roentgendiagnostik
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Secondary Subject
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Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 29(48); p. 8241-8242
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Reference NumberReference Number
INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Basing on the experience made with 290 cases of malign tumours of the pleura which were operated on, a presentation of the anatomy, clinics, radiology, and the operative treatment methods is given. The development of the several types of pleura tumours is described. As for the diagnose, the most important measure of the optical presentation is the tangential presentation of the knotty thickenings of the pleura, in most cases only after biopsy of the effusion and blowing in air as contrast medium. Arrangements of nodes of the pleura in the shape of a rosary or a string of pearls can be recognized especially at the intralobar edges and can be seen in the lateral and the sagittal tomogram. The tomography shows especially good the knotty changes in the pleura in the vault of the thorax while the computerized tomogram provides the widest view at the changes in the pleura mediastinalis, costalis, and visceralis because of its transversal cutting. In the histology of the mesotheliom which is sometimes rather difficult the finding of narrow fissure spaces covered by a sort of endothelium is seen as a proof. (orig./MG)
[de]
Aufgrund der Erfahrung bei 290 Faellen von operierten malignen Pleuratumoren wird eine Darstellung der Anatomie, Klinik, Roentgenologie und operativen Behandlungsmethoden gegeben. Es wird die Entwicklung der verschiedenen Typen der Pleuratumoren beschrieben. Bei der Diagnose ist die tangentiale Darstellung der knotigen Pleuraverdickungen meist erst nach weitgehender Punktion des Ergusses und Einblasen von Luft als Kontrastmittel die wichtigste Massnahme zur optischen Darstellung. Rosenkranzaehnliche oder perlschnurartige Anordnungen von Pleuraknoetchen sind besonders an den interlobaeren Raendern zu erkennen und im lateralen respektive sagittalen Tomogramm zu sehen. Die Tomographie zeigt besonders gut die knotigen Veraenderungen der Pleura in der Thoraxkuppel, waehrend das Computertomogramm durch seine transversale Schnittfuehrung den breitesten Ueberblick ueber die Veraenderungen der Pleura mediastinalis, costalis und visceralis ergibt. In der manchmal schwierigen Histologie des Mesothelioms ist das Auffinden schmaler, von einer Art Endothel ausgekleideter Spaltraeume beweisend. (orig./MG)Original Title
Maligne Pleuratumoren
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Record Type
Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 31(46); p. 7593-7612
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] The most important factors of acute respiratory diseases in childhood are reported. Above all the characteristic features of airway obstructions in chest films are presented: In newborn suffering from aspiration we find diffuse patchy and illdefined densities combined with atelectasis. In patients with aspiration of foreign bodies a unilaterally localized complete or partial emphysema of the lung in in- and particulary in exspiration followed by mediastinal shifting is pathognomonic. Chest films in in- and exspiration are therefore mandatory. Atelectases are not uncommon in ventilated and operated patients. Emphysemata arise also in such patients; a particular emphysema is the so-called congenital lobar emphysema due to an upper lobe obstruction in most patients. Finally children suffering from spastic bronchitis and asthma present pulmonary emphysema. Generally chest films in different projections and not only in inspiration but also in exspiration allow to establish the correct diagnosis of the most important airway obstructions in children and to give rapid and sure informations for treatment. (orig.)
[de]
Es werden die wichtigsten Ursachen akuter Atemstoerungen im Kindesalter besprochen. Dabei geht es vor allem um Atemwegsobstruktionen und deren charakteristische Symptome im Roentgenbild: Bei der Neugeborenenaspiration sind es diffuse Fleckschatten und Atelektasen. Bei der Fremdkoerperaspiration im Kleinkindalter koennen die sogenannten negativen Roentgenzeichen - einseitige komplette oder partielle Lungenueberblaehung im In- und vor allem in Exspiration mit Mediastinalverlagerung - entscheidende diagnostische Rueckschluesse liefern. Es sind bei dieser Fragestellung also 2 Aufnahmen in verschiedenen Atemphasen zu fordern. Atelektasen kommen haeufig bei beatmeten Kindern und postoperativ vor. Emphyseme finden wir bei kuenstlicher Ventilation, beim kongenitalen lobaeren Emphysem mit Obstruktion meist eines Oberlappenbronchus, bei der spastisch-asthmoiden Bronchitis und beim Asthma bronchiale. Zusammenfassend kann gesagt werden, dass bei der raschen und sicheren Erkennung der haeufigsten Atemwegobstruktionen im Kindesalter die Roentgen-Nativdiagnostik, d.h. Thoraxuebersichtsaufnahmen in verschiedenen Atemphasen und Durchmessern, ausreicht, um dem Kliniker bzw. weiterbehandelnden Arzt die entscheidenden Informationen fuer die angezeigte Therapie zu geben. (orig.)Original Title
Aspirationen, Atelektasen, Emphyseme unter besonderer Beruecksichtigung von Kindern und Jugendlichen
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Therapiewoche; ISSN 0040-5973; ; v. 32(2); p. 111-116
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