åbner i nyt vindue
PRESSEMEDDELELSER 19. november 2020

Apple annoncerer den anden årlige Apple Music Awards

Lil Baby vinder topprisen som årets globale kunstner, Megan Thee Stallion, Taylor Swift og Roddy Ricch hædres også

Logoet for anden årlige Apple Music Awards.
Den anden årlige Apple Music Awards hædrer de bedste og modigste musikere i 2020.
Cupertino, Californien – Apple annoncerede i dag vinderne af den anden årlige Apple Music Awards, der hædrer de bedste og modigste musikere i 2020 og deres enorme indflydelse på den globale kultur. Apple Music Awards hylder musikpræstationer i fem forskellige kategorier, og vinderne udvælges i en proces, der afspejler både Apple Musics redaktionelle linje og det, som kunder over hele verden elsker mest. Vinderne af årets globale kunstner, årets sangskriver og årets nye kunstner blev håndplukket af Apple Musics globale redaktionshold af eksperter og trendsættere i verdensklasse, og priserne for årets bedste sang og årets bedste album er baseret på streamingdata, der afspejler, hvad Apple Music-abonnenter har lyttet til i år.
Fejringen af Apple Music Awards starter mandag den 14. december 2020 med en uge med særlige optrædener, fanarrangementer, interviews og meget mere, som streames verden over på Apple Music, Apple Music TV og i Apple TV-appen. Fans, der ikke allerede abonnerer på Apple Music, kan tilmelde sig en gratis tremåneders prøveperiode på apple.com/dk/apple-music
“Apple Music Awards er vores lejlighed til at anerkende og hædre de dygtige kunstnere, som vi synes virkelig har påvirket og inspireret verden og vores kunder og hjulpet os til at føle os forbundet gennem musik i år,” sagde Oliver Schusser, Apples Vice President for Apple Music og Beats. “Vi har planlagt en spændende musikuge i december og glæder os meget til fejringen sammen med kunstnerne og deres fans.”
Og vinderne er …

Årets kunstner: Lil Baby

Lil Baby.
Lil Baby vinder prisen som årets kunstner ved den anden årlige Apple Music Awards.
I 2020 stjal Lil Baby for alvor rampelyset som et af hiphoppens største navne med milliarder af globale streaminger og flere numre fra “My Turn” øverst på Apple Music-hitlisterne. Med sin meget bevægende og rettidige udgivelse “The Bigger Picture” slog han sin position fast som ungdomskulturens ubestridte, autentiske stemme. Hans optræden med nummeret ved Apple Musics Rap Life Live-event var i sig selv et enestående øjeblik i 2020. Lil Baby har været en spændende stemme siden mixtape-debuten i 2017 – men 2020 er året, hvor han blev en ubestridt global stjerne.
Lil Baby udtalte: “Dette år har ændret mig meget. Nu hvor jeg er kunstner, føler jeg, at min stemme kan blive hørt gennem min musik, og jeg havde brug for at sige noget. Og mine fans har lyttet. Så tak til mine fans, og tak til Apple Music, fordi I har givet mig en helt speciel måde at nå ud til mine fans på.”

Årets nye kunstner: Megan Thee Stallion

Megan Thee Stallion.
Megan Thee Stallion vinder prisen som årets nye kunstner ved den anden årlige Apple Music Awards.
Med to singler på førstepladsen og et længe ventet debutalbum på vej kan man roligt sige, at Houston-rapperen Megan Thee Stallion ejer 2020. Hendes samarbejde med Cardi B på “WAP” og med Beyoncé på “Savage”-remixet er samlet blevet spillet på Apple Music mere end 300 millioner gange på verdensplan. Albummet, der står i kø i Apple Music, oplever den type banebrydende år, der kan blive afgørende, og hun er først lige begyndt.
Megan Thee Stallion udtalte: “Jeg er så glad for at være årets nye kunstner. Det er en stor anerkendelse for mig. Apple Music har rocket med mig så længe nu – også før jeg kom forrest i køen som kunstner – og jeg er bare så glad og taknemmelig. Jeg vil altid elske jer lige så meget, som I elsker mig.”

Årets sangskriver: Taylor Swift

Taylor Swift.
Taylor Swift vinder prisen som årets sangskriver ved den anden årlige Apple Music Awards.
Taylor Swift er uden tvivl en af musikkens mest fremtrædende og mest hædrede sangskrivere, og “folklore” er ingen undtagelse. “folklore” blev skrevet og indspillet i isolation i de første måneder af COVID-19-pandemien og blev omgående nr. et på Apple Musics albumhitlister og satte rekord som det mest streamede popalbum på udgivelsesdagen. Med sine vemodige fortællinger om ulykkelig kærlighed, spøgelser og traumer er “folklore” et lyrisk mesterværk.
Taylor Swift udtalte: “Det at blive årets sangskriver i en eller anden egenskab og på et eller andet tidspunkt i karrieren ville altid være fantastisk, men jeg synes, det er helt specielt i år, fordi sangskrivning var netop det, der gjorde, at jeg kunne bevare forbindelsen til mine fans. Det betyder meget for mig, fordi den måde, fans reagerer på mine sange på, og så den følelsesmæssige udveksling – det er det, der virkelig har holdt mig i gang i år. Så jeg vil rigtig gerne sige tak til mine fans for det, og til alle hos Apple Music: Tak for alt det, I gør.”

Årets bedste sang: The Box” af Roddy Ricch

Roddy Ricch.
Roddy Ricchs vinder prisen for årets sang med “The Box” ved den anden årlige Apple Music Awards.
Roddy Ricchs gennembrud “The Box” blev årets største og mest populære single. Den har til dato haft mere end 460 millioner Apple Music-streaminger verden over, afstedkommet utallige memes og toppet hitlisterne i flere uger end nogen anden sang i 2020.

Årets bedste album: Please Excuse Me for Being Antisocial” af Roddy Ricch

Efter succesen med “The Box” har Compton-rapperens debutalbum, “Please Excuse Me for Being Antisocial”, opnået mere end 1,5 mia. streaminger på Apple Music verden over siden udgivelsen.
Roddy Ricch udtalte: “Min første telefon var en iPhone. Det er helt vildt, at jeg med min musik kan blive hædret eller sat på en piedestal med en platform som Apple. Jeg kan kun sige, at jeg er enormt taknemmelig for Apple Music. Denne pris motiverer mig til at arbejde endnu hårdere. Det er en bekræftelse af, at jeg er på rette vej og gør, hvad jeg skal for at være den største på mit felt.”

Om Apple Music Awards

Apple har designet en række fysiske priser, der repræsenterer det helt særlige håndværk, der ligger i at skabe musik. Hver pris viser Apples specialbyggede siliciumplade, der er hængt op mellem en glasplade og et maskinbearbejdet, anodiseret aluminiumskabinet. Resultatet af den flere måneder lange proces, før den skæres op i hundredvis af individuelle chips, er imponerende og særpræget. Som en symbolsk gestus er de samme chips, som driver brugernes enheder og giver dem adgang til alverdens musik, helt centrale i Apple Music Awards.
Apple Music Award.
Hver Apple Music-pris viser Apples specialbyggede siliciumplade, der er hængt op mellem en glasplade og et maskinbearbejdet, anodiseret aluminiumskabinet.

Om Apple Music

Apple elsker musik. Med iPod og iTunes revolutionerede Apple musikoplevelsen ved at give dig tusindvis af sange i lommen. I dag tilfører Apple Music det hele en ultimativ dimension med over 70 millioner sange, tusindvis af playlister og daglige anbefalinger fra verdens bedste musikeksperter, bl.a. alle de kunstnere og værter, der dagligt streamer direkte via Apple Music 1, Apple Music Hits og Apple Music Country verden over. Siden 2015 har Apple Music budt millionvis af abonnenter i 167 lande velkommen. Med problemfri streaming til iPhone, iPad, iPod, Apple Watch, Apple TV, Mac, HomePod og CarPlay er Apple Music verdens mest komplette musikoplevelse. Apple Music er også tilgængelig på populære Smart TV-modeller, intelligente højttalere, Android- og Windows-enheder og meget mere – samt online på music.apple.com.
Del artikel

Billeder fra Apple Music Awards