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AbstractAbstract
[en] Computerized tomography of the trunc of the body, which has required a certain time to mature, has now become about as important as computerized tomography of the brain. The aim of the symposium on computerized tomography held in Graz in October 1978, and of this book published as a result of it, has been to point out the position currently occupied by computerized tomography in radiology and clinic and to discuss its value in the most different spheres of application. The enourmous pace at which computerized tomography has developed further in the last two years shows how important it is to make an updated assessment of the value of a new investigation procedure. This will enable also the colleagues who are not working in this special field to recognize what this method can do and what its limitations are. 50 contributions. (orig./AJ)
[de]
Die Computertomographie des Koerperstammes hat inzwischen nach einer etwas laengeren Reifezeit eine aehnlich hohe Bedeutung erlangt wie die Computertomographie des Gehirnes. Ziel des im Oktober 1978 in Graz gehaltenen Computertomographie-Symposiums und dieses daraus entstandenen Buches ist es, den derzeitigen Stellenwert der Computertomographie in Radiologie und Klinik herauszustellen und ihre Wertigkeit in den verschiedenen Anwendungsgebieten zu diskutieren. Die rasante Weiterentwicklung der Computertomographie in den letzten zwei Jahren zeigt, wie wichtig eine solche aktuelle Standortbestimmung eines neuen Untersuchungsverfahrens ist. Dadurch wird auch dem nicht in dieser speziellen Materie taetigen Kollegen die Moeglichkeit gegeben zu erkennen, was diese Methode leistet und was nicht. 50 Beitraege. (orig./AJ)Original Title
Computertomographie
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1979; 192 p; Thieme; Stuttgart (Germany, F.R.); Symposium on computerized tomography; Graz (Austria); 1978; ISBN 3-13-580801-7; ; With 204 figs., 33 tabs.
Record Type
Book
Literature Type
Conference
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Until now cerebral blood volume estimations have been made using dye dilution methods, by labelling the red cells with Cr51, Tc99, or I131, or using radiofluorescence or from regional cerebral blood flow. A new method of measurement of rCBV will be described which employs contrast medium and computer tomography. A scan before the intravenous introduction of contrast medium is subtracted from the scan following, using a second computer. At the same time during the scans measurements are made of the contrast medium level in the blood, the haematocrit and the capillary PCO2 tension. From the subtraction picture which represents the density change in the vascular compartment due to the contrast medium, and knowing the plasma contrast medium level, the regional plasma volume can be calculated. Hence, taking the haematorcrit into account, the regional blood volume can be estimated. The greatest advantage of the subtraction method of measuring rCBV is that it is non-invasive. Also the three dimensional information is better and the definition more exact than in other methods making possible estimations of rCBV in definite anatomical areas so that for the first time CBV can be assessed in the basal ganglion. In addition changes in rCBV with hyperventilation can be measured. (orig./VJ)
[de]
Es werden die bisher beim Menschen angewandten Verfahren zur Bestimmung des zerebralen Blutvolumens mittels Farbstoffverduennungsverfahren, Markierung von Erythrozyten mit Cr51 oder Tc99, Jod131 -Albuminmarkierung des Plasmas, Radiofluoreszenz und die regionale Hirndurchblutung besprochen. Ein neues Prinzip der Messung des rCBV unter Anwendung von Kontrastmittel bei der Computertomographie wird vorgestellt. Dabei wird ein CT-Scan von dem nach intravenoeser Kontrastmittelverabfolgung durch einen zweiten Computer subtrahiert. Gleichzeitig mit den Scans erfolgt die Bestimmung des Kontrastmittelspiegels, des Haemotokrit und des kapillaeren PCO2. Aus dem Subtraktionsbild, das die Dichteaenderung des vaskulaeren Compartments auf die Kontrastmittelverabfolgung darstellt, kann, wenn der Kontrastmittelspiegel bekannt ist, das regionale Plasmavolumen berechnet werden. Daraus kann nach Korrektion fuer den Haematokrit das regionale Blutvolumen angegeben werden. Zu den entscheidenden Vorteilen der Subtraktionsmethode zur Bestimmung des rCBV gehoert deren Noninvasivitaet. Zusaetzlich ist die dreidimensionale Darstellung besser und die Genauigkeit der Aufloesung groesser, als die anderer Messprinzipien. Dadurch kann das rCBV beliebiger anatomischer Regionen bestimmt werden, so dass damit erstmalig das CBV in den Basalganglien bestimmt werden konnte. (orig./VJ)Original Title
Die Bestimmung des zerebralen Blutvolumens mit der Computertomographie in grauer und weisser Substanz
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Journal Article
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Fortschr. Neurol., Psychiatr. Ihrer Grenzgeb; v. 46 p. 369-381
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AbstractAbstract
[en] The typical computer tomographic signs of ischaemic cerebral infarct are discussed on the basis of 631 cases. Infarcts have three typical stages. Stage I, one week, fresh infarct with signs of oedema (space-occupying lesion with an unsharp margin, slightly reduced density, lack of contrast uptake). Stage II, second to fourth week, reduction in the oedema. Frequently very marked contrast enhancement of the cortex and basal nuclei. Stage III, later than four weeks. Development of malacic cysts, with further reduction in density and size. Development of homolateral atrophy. The computer tomographic diagnosis of cerebral infarcts during Stage I is often very difficult. Distinction from infiltrating tumour is often possible only after further observation. The diagnosis of cerebral infarcts in stages II and III is possible in most cases. Haemorrhagic cerebral infarcts do not follow a temporal pattern as accurately as anaemic infarcts. They show circular increase in contrast of slowly diminishing size. The increased contrast persits considerably longer and is clearly distinguished from that in an anaemic cerebral infarct. (orig.)
[de]
An Hand von 631 im Computertomogramm nachgewiesenen Hirninfarkten werden die computertomographischen Zeichen des ischaemischen Hirninfarktes besprochen. Dieser hat drei typische Stadien. Stadium I, 1. Woche, frischer Hirninfarkt mit den Zeichen des Oedems (Raumforderung, unscharfe Begrenzung, gering verminderte Dichte, fehlende Kontrastaufnahme). Stadium II, 2. bis 4. Woche, Abnahme der Oedemzeichen. Haeufig sehr starke Kontrastmittelaufnahme im Hirnrinde und Kerngebieten. Stadium III, nach der 4. Woche Umwandlung in enzephalomalazische Zyste mit weiterer Dichte- und Groessenabnahme. Ausbildung einer homolateralen Atrophie. Die computertomographische Diagnose des Hirninfarktes im Stadium I ist oft sehr schwierig. Ebenso ist die Abgrenzung gegen einen infiltrierend wachsenden Tumor manchmal erst aufgrund der Verlaufskontrolle moeglich. Die Diagnose des Hirninfarktes im Stadium II oder III ist in den meisten Faellen moeglich. Der haemorrhagische Hirninfarkt ist in seinem zeitlichen Verhalten nicht so typisch ausgepraegt wie der anaemische. Es kommt zu einer ringfoermigen Kontrastaufnahme, die langsam an Groesse abnimmt. Die Kontrastaufnahme ist wesentlich laenger nachzuweisen und unterscheidet sich deutlich von der des anaemischen Hirninfarktes. (orig.)Original Title
Klassifikation und Verlauf des Hirninfarktes im Computertomogramm
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Journal Article
Journal
Fortschritte auf dem Gebiete der Roentgenstrahlen und der Nuklearmedizin; ISSN 0015-8151; ; v. 131(5); p. 470-475
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AbstractAbstract
No abstract available
Original Title
Nuclear Magnetic Resonance (Kernspin) Tomographie und ihre klinische Anwendung
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Annual conference of the Austrian society of inner medicine; Vienna (Austria); 22-24 Sep 1983; Short communication.
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Journal Article
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Conference
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AbstractAbstract
[en] Idiopathic Parkinson's disease (PD) is the most common neuro degenerative disorder. An important step in diagnosing the disease has been achieved with the development of the cocaine derivative [123I] β-CIT for single photon emission computed tomography (SPECT). The aim of this study was to demonstrate the disease progression by repeated measuring presynaptic dopamine transporter density and relating it to clinical data. The presynaptic dopamine, transporter density of 15 PD patients was measured two times with a mean interval of 15 months. All patients were clinically assessed at the time of the experiments according to the classification scheme of Hoehn and Yahr. 11 healthy volunteers were used as a control group. [123I] β-CIT was injected intravenously and measured with a triple-headed camera twenty hours later. The pictures were evaluated semi quantitatively by using the ratio of specific to non-displaceable binding. Presynaptic dopamine transporter density differed significantly between controls and PD patients. A significant correlation between imaging data and clinical stages (H/Y I 27 %, H/Y II -40 %, H/Y III 58 %) was observed for the patient group in the initial experiment. The subsequent decrease of dopamine transporter binding depended on the initial clinical stage (H/Y I -6.81 %; H/Y II -6.05 %; H/Y III -1.25 %) of the patients, and regression analysis revealed that. 91.4 % of the variance of the second measurement were predicted by the initial measurement. No correlations were found for age, gender and disease progression. All patients were treated with L-DOPA and those given a higher dose showed a more rapid decrease of dopamine transporter density. This result could be interpreted as an indication for in vivo neurotoxicity of high concentrations of L-DOPA. We conclude that combining [123I] β-CIT with SPECT imaging is not only a powerful tool for diagnosing PD patients, but may also be used to demonstrate neuro degeneration in vivo. (author)
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Journal Article
Journal
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AMINO ACIDS, AUTONOMIC NERVOUS SYSTEM AGENTS, BETA DECAY RADIOISOTOPES, CARBOXYLIC ACIDS, COMPUTERIZED TOMOGRAPHY, DIAGNOSTIC TECHNIQUES, DISEASES, DRUGS, ELECTRON CAPTURE RADIOISOTOPES, EMISSION COMPUTED TOMOGRAPHY, HOURS LIVING RADIOISOTOPES, HYDROXY ACIDS, INTERMEDIATE MASS NUCLEI, IODINE ISOTOPES, ISOTOPES, NERVOUS SYSTEM, NEUROREGULATORS, NUCLEI, ODD-EVEN NUCLEI, ORGANIC ACIDS, ORGANIC COMPOUNDS, RADIOISOTOPES, TOMOGRAPHY
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] 208 patients with epilepsy were investigated by computertomography (Emil Scanner CT 1010 and CT 5005). In 173 patients with generalised epilepsy 87 had a normal scan, 51 revealed a definitive diagnosis and 37 showed generalised atrophy. Of the 35 patients with partial seizures a definitive diagnosis was possible in 22; representing a higher proportion than the group with generalised seizures. A definitive diagnosis from the CT Scan was significantly more common in both patients with generalised and partial seizures when pathological neurological findings were also present. Symptomatic epilepsy was only significantly commoner in Dementia patients with generalised seizures. A significantly higher proportion of patients over 30 years old demonstrated a symptomatic epilepsy than those under 30 yaers of age. (orig.)
[de]
Es wurden 208 Patienten mit epileptischen Anfaellen mit der Computertomographie (EmiScanner CT 1010 und CT 5005) untersucht. 173 Patienten wiesen eine generalisierte Epilepsie auf. Dabei waren 87 Normalbefunde zu erheben. 51 Patienten waren einer definitiven Aetiologie zuzuordnen, 37 wiesen eine allgemeine Atrophie auf. Bei 35 Patienten mit partiellen Anfaellen war ein aetiologische Zuordnung in 22 Faellen und damit signifikant haeufiger als bei den generalisierten Anfaellen moeglich. Durch die Computertomographie war signifikant haeufiger eine aetiologische Zuordnung sowohl bei den generalisierten als auch den partiellen Anfaellen moeglich, wenn ein pathologischer neurologischer Befund zu erheben war. Bei einer Demenz war nur bei den generalisierten Anfaellen signifikant haeufiger eine symptomatische Epilepsie zu finden. Bei den ueber 30jaehrigen zeigten sich signifikant mehr mit einer symptomatischen Epilepsie als bei den unter 30jaehrigen. (orig.)Original Title
Die Bedeutung der Computertomographie in der Diagnose der Epilepsien
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Journal Article
Journal
Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie und Ihrer Grenzgebiete; ISSN 0015-8194; ; v. 4/(5); p. 264-269
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] 88 patients in primary subarachnoidal haemorrhage are evaluated with CT and partly with cerebral angiography. The CT shows the successions of the haemorrhage and ischemia, and partly the existence of aneurysms. For preoperative clarification, angiography is necessary. (orig.)
[de]
88 Patienten mit primaerer Subarachnoidalblutung werden mit Computertomographie und teils cerebraler Angiographie untersucht. Die Computertomographie zeigt die Folgen der Blutung und Ischaemie, zum Teil auch das Vorliegen von Aneurysmen. Zur praeoperativen Klaerung ist eine Angiographie notwendig. (orig.)Original Title
Computertomographie bei primaerer Subarachnoidalblutung
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Journal Article
Journal
Roentgen-Blaetter; ISSN 0300-8592; ; v. 36(8); p. 256-259
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] 135 patients were examined by CT who had been clinically diagnosed as multiple sclerosis cases. The average disease period was 4.5 years. Atrophy was seen in 40.7% and normal findings in 48.9% of the patients. Hypodense lesions were found in 22.2% of the cases, 28.4% of the hypodense foci being of periventricular location. Normal findings became less frequent, the longer the disease period, whereas the incidence of atrophy increased. In 23.3% of the patients with defined lesions a contrast enhancement was seen after contrast medium application. This contrast behaviour was found exclusively during the acute phase of the disease. With increasing disease period there was no increase in the incidence of hypodense lesions. (orig.)
[de]
Es wurden 135 Patienten mit der klinischen Diagnose einer multiplen Sklerose computertomographisch untersucht. Die mittlere Erkrankungsdauer betrug 4,5 Jahre. Eine Atrophie fand sich in 40,7%, Normalbefunde in 48,9%. Hypodense Laesionen wurden in 22,2% nachgewiesen; 28,4% der hypodensen Herde waren periventrikulaer lokalisiert. In Abhaengigkeit von der Erkrankungsdauer nahmen die Normalbefunde ab, waehrend die Haeufigkeit der Atrophie zunahm. Bei 23,3% der Patienten mit umschriebenen Laesionen konnte eine Kontrastanhebung nach Kontrastmittelapplikation nachgewiesen werden. Dieses Kontrastverhalten wurde ausschliesslich im akuten Krankheitsschub gefunden. Mit zunehmender Erkrankungsdauer kam es zu keiner Haeufigkeitszunahme hypodenser Laesionen. (orig.)Original Title
Computertomographische Untersuchungen bei multipler Sklerose
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Computertomographie - Sonographie; ISSN 0720-0501; ; v. 2(3); p. 113-116
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INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] Regional cerebral blood volume (rCBV) was measured in 14 patients with normal CT scans. An EMI CT 1010 scanner was used in combination with a computer subtraction technique. The mean CBV in the cortex was 5.0 ml/100 ml of tissue and 2.2 in the white matter. Regional differences were not significant and no difference was found between the right and left hemispheres. (author)
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Literature Type
Numerical Data
Journal
British Journal of Radiology; ISSN 0007-1285; ; v. 52(617); p. 371-374
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INIS VolumeINIS Volume
INIS IssueINIS Issue
AbstractAbstract
[en] It is seen at the results presented that in a high percentage of the patients suffering from posttraumatic epilepsia whom we examined pathological computertomographical and EEG-findings had to be compiled at the time of the examination. There was a discrepancy between this and the neurological findings, but in 80% of the cases, the pathological computer-tomographical and the EEG-findings were correspondent. These findings coincide with the results obtained by other examiners (Scollo-Lavizzari et al. 1976; Wessely et al. 1978). In our cases, the cause for the pathological findings consisted in covered craniocerebral traumata; in only 18% of the patients severe injuries such as durapenetrating traumata and sub- or epidural bleedings respectively were existent. In the case of computer-tomography, however, especially if the examination takes place only in the chronic stage, years after the trauma, problems occur in the causal classification of various lesion patterns. The typical focus of contusion - especially in connection with a one-sided ventricle extraction and expansion - can be easily classified ethiologically (Lanksch et al. 1978), as was the case in 38 of our patients. A hypodense region in the cerebral medulla or an atrophy afflicting the ventricle regularly cannot be placed in a traumatic etiology because of the individual computer-tomographical finding; under certain circumstances, however, an atrophy can be observed coming into existence on the development of an oedema to a defect in the substance by slow demacation can be seen. (orig.)
[de]
Anhand der dargestellten Ergebnisse faellt auf, dass bei den von uns untersuchten Patienten mit posttraumatischer Epilepsie in einem hohen Prozentsatz pathologische Computer-tomographische und EEG-Befunde zum Zeitpunkt der Untersuchung zu erheben waren, wobei zwar eine Diskrepanz zum neurologischen Befund bestand, aber in 86% der Faelle pathologische Computer-tomographische und EEG-Befunde korrelierten. Diese Befunde stehen im Einklang mit den Ergebnissen anderer Untersucher (Scollo-Lavizzari et al. 1976; Wessely et al. 1978); Ursache fuer die pathologischen Befunde waren bei unseren Patienten vorwiegend gedeckte Schaedel-Hirn-Traumen; schwere Verletzungen, wie durapenetrierende Traumen bzw. sub- oder epidurale Blutungen, lagen nur bei 18% der Patienten vor. Bei der Computer-Tomographie bestehen jedoch, besonders wenn die Untersuchung erst im chronischen Stadium, Jahre dem Trauma, erfolgt, Probleme bei der kausalen Zuordnung verschiedener Laesionsmuster. Der typische Kontusionsherd - besonders in Verbindung mit einer einseitigen Ventrikelausziehung und -erweiterung - ist leicht aetiologisch zuzuordnen (Lanksch et al. 1978), wie dies bei 38 Patienten in unserem Krankengut der Fall war. Ein hypodenser Bezirk im Marklager oder eine Atrophie, die gleichmaessig den Ventrikel befaellt, kann jedoch nicht mehr aufgrund des Computer-tomographischen Einzelbefunds einer traumatischen Aetiologie zugeordnet werden; unter Umstaenden kann aber das Entstehen einer Atrophie aufgezeigt oder verfolgt werden, wie sich aus einem Oedem durch langsame Demarkation ein Substanzdefekt entwickelt. (orig.)Original Title
Posttraumatische Epilepsie
Primary Subject
Record Type
Journal Article
Journal
Fortschritte der Medizin; ISSN 0015-8178; ; v. 98(30/31); p. 1147-1150
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